Levi Suomi

Resepti onnistuneeseen tyttöjen reissuun Levin lumille

9.4.2017

Yhteistyössä Sokos Hotel Break Levi ja Levin matkailu

Omat viime vuotiset Lapin reissut ovat olleen niin sanottuja all-inclusive palkintomatkoja, missä työnantaja on järestänyt kaiken viimeisen päälle kuljetuksisneen, majoituksineen ja aktiviteetteineen. Kittilän kentällä on odottaneet yksityiset bussit, majoitus on ollut hulppeissa usean makuuhuoneen huviloissa ja aktiviteetit järjestetty vimpan päälle napakalla aikataululla. Olikin aivan ihanaa lähteä miettimään täysin itsekkäistä lähtökohdista mitä pitkältä viikonlopulta Levillä haluaisimme, kun Inka kanssa parin viikon takaista reissua suunnittelimme. Reissu onnistui erittäin hyvin ja puheisiin nousi useaan otteeseen ajatukset siitä kuinka pitäisi muistaa lähteä useammin ihan kotimaassa minilomille. Pitkän viikonlopun kohokohdan Arctic Challengen tarjotessa meille haastetta riittämiin, niin halusimme kaiken muun olevan mahdollisimman helppoa ja mutkatonta. Tänään haluan kertoa teille kuinka onnistuimme viettämään stressistä vapaan hemmotteluloman meidän tyyliin palassa kauneinta Suomea.

Matkaan lentäen

Leville on pitkä matka, joten lento Kittilään oli ainoa vaihtoehto lyhyelle reissulle. Lentoja Helsingistä lähtee niin monta päivässä, että vaikka olimme viime tinkaan liikkeellä, niin saimme vielä sopuhintaiset liput. Lähdimme perjantaina ensimmäisellä aamukoneella ja palasimme maanantain ja tiistain välisellä Finnairin yökoneella, joten aikaa perillä meillä oli kokonaiset neljä päivää. Ulkoiluun painottuva ohjelma täytti käsimatkatavarat ääriä myöden täyteen, mutta eipähän tarvinnut perillä odotella ruuman tyhjennystä ja muutenkin oli kevyt matkustaa. Kittilän kentältä lähtee bussit lentojen kanssa synkronoidussa aikataulussa, joten matka kentältä Levin majapaikalle taittuu helposti. Kannattaa muistaa, että talvella perillä odottaa lumimaisemat, joten pienillä pyörillä varustettu vetolaukku ei ole ehkä kätevin matkatavara. Meillä oli molemmilla Haglöfsin Lava50 kassit, jotka palvelivat tälläkin reissulla enemmän kuin hyvin.

Majoitus tapahtumien keskipisteestä

Majoituksen halusimme ehdottomasti hotellista. Keskeinen sijainti oli tärkeää, jotta lyhyellä visiitillä ei tarvitse käyttää aikaa siirtymiin, vaan rinteet, ravintolat, kaupat ja muut palvelut ovat aivan käden ulottuvilla. Sokos Hotelsit ovat osoittaneet olevansa erittäin hyvä vaihtoehto missä ikinä olemme reissanneetkin, niin Tallinnassa, Pietarissa, kuin Jyväskylässäkin, että halusimme kokeilla majoitusta aivan Levin keskuksen ytimessä ketjun tarjoamassa vaihtoehdossa. Sokos Hotel Break Levin saunallinen huone, jonka parvekkeelta avautui maisema eturinteille oli täydellinen tarpeisiimme. Aamiainen päästiin nauttimaan valmiiseen pöytään ja pitkän ulkoilupäivän päätteeksi saimme rentoutua oman saunan lämmössä.

Parilla edellisellä Levin reissulla majoitus on sijainnut pidemmällä, joten iltariennoista on joutunut palaamaan kämpälle taksilla. Alkuperäisestä aikeistamme huolimatta, emme Inkan kanssa jaksaneet lähteä humpalle, sillä pienimuotoiset sairastelut ja raittiin ilman myrkytys vei meistä voimat niin, että illallisen jälkeen kaaduimme jokaisena iltana sänkyyn ennen kymmentä. Hyvä puoli oli tietysti se, että ehdimme nauttia pitkät yöunet ja olimme silti aamiaisella hyvissä ajoin ennen ruuhkahuippua, jolloin vohveliraudalle ei tarvinnut jonotella.

Paluumme yölennon ansiosta halusimme nauttia rinteistä aina niiden sulkemiseen asti ja iloksemme saimme hotellilla käyttää illalla saunatiloja ja lähteä freesinä kotimatkalle. Ensi kerralla pitää muistaa pakata bikinit mukaan, jotta pääsee myös saunalla olevaan poreammeeseen. Pohjoisessa ei selvästi olla tiukkapipoja, vaan palvelu tapahtuu ihanan leppoisalla “kaikki hoituu” asenteella. Yleensä uloskirjautuminen puolilta päivin aiheuttaa harmaita hiuksia, mutta tällä kertaa emme ehtineet murehtia huoneen puuttumista. Tavarat pysyivät tallessa matkatavarasäilytyksessä, illalla saimme pyyhkeet saunassa käyntiä varten ja alakerran Coffee Shopissa aika kului leppoisasti kymmeneen asti, kunnes tuli aika suunnata läheiselle kentälle vievälle bussipysäkille.

Lumikenkäily on parasta mindfulnessia

Lähtiessämme Helsingistä oli katupöly täyttänyt kaupungin. Jouduin vierailemaan lääkärissä viikolla ennen lähtöä, sillä pitkään jatkunut limayskä uhkasi mahdollisuuksiani osallistua kisaan. Sain matkaan mukaan inhalaattorin ja lupasin tehdä heti perjantaina testinousun, jotta voisin arvioida mahdollisuuksiani osallistua lauantain haasteeseen. Kuulostaa ehkä hullulta, mutta vannon, että hengitys kulki jo perjantaina Lapin puhtaassa ilmassa paremmin! Sunnuntaina ja maanantaina nautimmekin kisan ulkopuolella maisemista, metsästä ja puhtaasta ilmasta niin, että saattoi suorastaan tuntea, kuinka kaikki stressi kropasta valui lumisiin hankiin.

Ehdottomasti upeimpia uusia elämyksiä oli lumikenkäily tunturissa. Nousimme eturinteiltä tuolihissillä ylös ja suuntasimme suoraan metsään. Ei tarvinnut miettiä upottaako hanki, vaan pääsimme paikkoihin mihin ei juuri muuten olisi asiaa. Tai oli oikeastaan edellisen päivän kisassa, mutta siinä ei juuri ehtinyt maisemia ihailemaan ja hanki upotti takuuvarmasti. Hiljaisuus tunturissa oli ihanaa ja valo niin kaunis, että ei voinut kuin onnellisena huokailla. Pysähtelimme paljon paitsi kuvaamaan, niin ihan vain myös hengittämään syvään. Eihän näissä maisemissa mieli voi kuin levätä. Kotiin palatessani oli todettava, että hengitys ei vinkunut enää ollenkaan, eikä pohjoisessa inhalaattorillekaan ollut juuri käyttöä. Inkan blogissa on lisää kuvia ja ajatuksia lumikenkäilystä.

Vauhdin hurmasta voimaannuttavaa energiaa

Kolmen tunnin lumikenkäkävelyn jälkeen olimme valmiita taas vauhdikkaampaan menoon. Laskettelusukset ovat olleet jalassa nuorena paljonkin, mutta aikuisena en ole enää edes omistanut omia varusteita tai käynyt rinteessä muutenkaan kuin pari kertaa. Saimme Zero Pointin vuokraamosta lumikenkien palautuksen jälkeen laskuvermeet mukaan. Lounaan jälkeen nousimmekin jo tuolihissillä uudet ajatukset mielessä. Siinä missä rauhallinen kävely lumikengissä vei stressin mennessään, niin sain laskettelusta kaivatun energiaboostin. Adrenaliini virtasi ja ajatuksissa ei ehtinyt laskiessa miettiä muuta kuin laskurataa. Rakastan vauhtia ja laskin idioottimainen hymy naamalla. Taisin ehkä hihkua ääneenkin pariin otteeseen, että kuin siistiä tämä voi ollakaan! Onneksi vuosien tauosta huolimatta laskeminen on vähän kuin pyörällä ajo. Homma muistuu mieleen hyvinkin nopeasti vaikkei kokemusta näistä nykyaikaisista suksista juuri olekaan. Rinteet olivat erinomaisessa kunnossa ja parin asteen pakkanen tarjosi varsin miellyttävät olosuhteet laskulle. Superlatiiveja ei voinut säästellä, kun hississä nousujen aikana fiilistelimme laskemista.

Maanantaina olimme molemmat töissä tahoillamme, mutta pääsimme onneksi rinteeseen vielä illaksi. Maaliskuussa aurinko laski vasta seitsemältä, joten saimme laskea valoisaan aikaan aina hissien sulkemiseen asti. Yön yli ja työpäivän ajan varusteet säilyivät kätevästi lukkojen takana hotellin alakerran välinevarastossa. Nyt teille on jo varmaan sanomattakin selvää, että ei tuntunut ihan perus maanantailta, kun töiden jälkeen pääsi vielä laskemaan. Levin matkailun kautta pääsimme mäkeen Skipatrol Kiden kanssa ja hän vei meitä paikkoihin mihin ei varmuudella olisi tullut lähdettyä omin nokkinensa. Näistä kokemuksista kuitenkin toisella kertaa lisää.

Miniloma Levin lumilla onnistui yli odotusten ja tarjosi kaikkea sitä mitä kevät väsymykseen kaipasin. Piristysruisketta pitäisi muistaa hakea näistä kotimaan lumoavista maisemista, eikä aina haikailla ulkomaille. Seuraavalla reissulla haluan kokeilla ainakin fatbikella ajelua lumimaisemissa ja laskea pulkalla niin lujaa, että pelottaa. Kovasti myös houkuttaisi pidempi vaellushenkinen retki, jollaisen Rimma ja Laura tekivät Riisitunturilla.

6 Kommenttia

• Vastaa Rimma | RIMMA + LAURA -matkablogi 10.4.2017 at 20:09

Vitsi miten ihanalta teidän tyttöjen reissu näyttää! Sääkin suosinut ja voin niin yhtyä tohon, että lumikenkäilystä on parasta mindfullnessia ❤ Kiitos linkkauksesta ja terkkuja niinikään Leviltä

• Vastaa Pingviinimatkat 14.4.2017 at 22:43

Joo olen jo merkannut kalenteriin ensi vuoden Lapin reissun. Näitä tarvii saada lisää <3

• Vastaa Inka 11.4.2017 at 07:11

Huhhei, vitsi tuntuu että tuosta reissusta on jo ikuisuus aikaa! Kaikki meni kyllä niin helposti että ei voi näin jälkikäteen muuta ku iloita siitä, että vältettiin kaikki sudenkuopat ja esim se vika ilta ei ollu mitään tajutonta säätöä. Kiitti reissuseurasta vielä! <3

• Vastaa Pingviinimatkat 14.4.2017 at 22:44

Aika rientää ja varsinkin täällä kevään keskellä lumimaisemat tuntuu niin kovin kaukaisilta 😀 Kiitos vielä myös minun puolesta. Oli aivan huippu kiva ja rentouttava reissu <3

• Vastaa Katariina 11.4.2017 at 22:42

Vau, upea tuo ensimmäinen kuva! Mä olen kanssa tykästynyt lumikenkäilyyn, ja tuntuu, että laji on nousussa jotenkin isomminkin Suomessa nyt. Erityisiä lumikenkäreittejä on alkanut ilmestyä vähän sinne sun tänne. Lumikenkäily on mukavaa vaihtelua laskettelupäivien väliin pohjoisen reissuilla 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 14.4.2017 at 22:46

Kuulinkin jostain, että lumikenkäily on muualla Euroopassa (Italia ja Ranska) ollut todella suosittua ja nousussa jo pidempään. Ilmeisesti isommin nyt sitten Suomessakin. Tai ainakin minä olen valmis buustaamaan niiden puolesta. Oli todella kivaa puuhaa 🙂