Kohteeton

14 vuoden matka

28.8.2016

Eilen tuli täyteen 11 vuotta yhteistä matkaa avioparina. Aiemmin elokuussa tuli täyteen myös 14 vuotta yhteisiä seikkailuja ja samaan aikaan Pingviinimatkat -blogikin täytti viisi vuotta. Elokuisen juhlan kunniaksi kokosimme megapostauksen kaikesta siitä määrästä materiaalia mikä kovalevyiltämme löytyy. Joten ottakaapa mukava asento ja sitten ei muuta kuin tervetuloa meidän matkalle!

2003 – Praha

Ensimmäisen kerran olimme yhdessä ulkomailla, kun teimme vuonna 2003 treffit Prahaan Millan reilatessa pitkin Eurooppaa.  Päiväkirjamerkinnät kaupungissa vietetyiltä päiviltä eivät tule näkemään koskaan päivän valoa, sillä kaikki se siirappi mikä sanoista tihkuu, on saanut sivut liimaantumaan yhteen. Tuolla matkalla teimme päätöksen siitä, että astiat kannettaisiin samaan kaappiin ja syksyn tullen kalustimme ensimmäistä yhteistä kotiamme Kapteeninkadulla.

108-0879_IMG

2004 – Amalfin rannikko

Seuraavan kesän päiväkirjamerkinnöistä saa jo selvää, sillä matkassa oli mukana myös ystävämme. Saksasta vuokratun auton renkaat rullasivat aina Italian Sorrentoon ja Amalfin rannikolle asti, josta olimme vuokranneet asunnon kimpassa kahdeksi viikoksi. Juuri ennen lähtöä olimme tehneet tarjouksen ensimmäisestä omistusasunnostamme ja jännitimme ensimmäisen lomaviikon lunastuspykälän umpeutumista. Prosecco poksahti juhannusaattona kun välittäjä soitti ja kertoi Kampissa sijaitsevan asunnon olevan meidän. Myöhemmin samana syksynä siellä uudessa omassa kodissa Juhana kysyi sen tärkeimmän kysymyksen ja Milla sai onneltaan soperrettua myöntävän ymmärrettävän vastauksen.

2005 – Häämatka Italiassa

Elokuussa 2005 juhlittiin häitä! Paikalla 80 tärkeää ja rakasta ihmistä todistamassa ja juhlimassa meidän tärkeintä päivää. Heti häiden jälkeisenä maanantaina nousimme Rooman koneeseen. Ihastuimme ikuiseen kaupunkiin ensi kokemalta. Matka jatkui muutaman yön jälkeen Sisilian pohjoispuolille Liparisaarille (jossa myös 2015 vierailimme) ja taas edelleen Sisiliaan Taorminaan ja Naxokseen. Loman lopulla palasimme vielä Roomaan ja vannoimme palaavamme pian uudelleen.

2006 – Rooma ja Skotlanti

Paluu Roomaan koitti nopeammin kuin osasimme arvatakkaan. Asuntomme joutui yllättäen remontin alle häiden jälkeisenä talvena ja jouduimme majoittumaan tilapäisesti Millan äidin hoteisiin. Viikot kuluivat ja remontti venyi, joten hermoja alkoi kaikilla hieman kiristää. Onnen potku sattui kuitenkin Juhanan työmatkalla, jonka ansiosta saimme käyttöömme voucherit, joilla lunastimme itsemme Rooman retkelle. Keväinen Rooma oli ihana!

Kesällä Milla vaihtoi työpaikkaa ja lomaa oli yhtäaikaa hieman vähemmän. Lähdimme kesäkuussa jo reissuun autolla ja ajelimme aina Skotlannin Aberdiniin asti. Matkassa mukana olivat Juhanan äiti miehineen ja matkan perimmäisenä tarkoituksena syntymäpäivät. Tänä kesänä kymmenen vuotta myöhemmin suurimmaksi osaksi sama porukka kokoontui Venetsiassa. Vierailimme todella monella tislaamolla ja ajelimme uskomattoman komeissa maisemissa. Autohan siis pakattiin mennessä laivaan Göteborgissa ja paluumatka Newcastlesta taittui Norjan Kristiansandin satamaan. Erittäin mielenkiintoinen matka, joka tekisi kyllä mieli tehdä uudestaan!

2007 – Thaimaa, Venäjä ja Italia

Seuraavana talvena 2007 ymmärsimme jättää lumen ja pakkasen hetkeksi taakse ja matkustimme Thaimaan Koh Changille siellä asuvaa Millan siskoa morjestamaan. Pääsimme aika vauhdilla saaren meininkiin sisälle sisäpiirioppaidemme avulla. Siinä rantahiekalla makoillessa ei voinut olla miettimättä, että kyllä se aurinkoloma kuuluisi pakollisena jokaiselle Suomalaiselle pahimman pimeyden keskellä. Parempaa c-vitamiini buustia ei saa sitten mistään!

Keväällä teimme Juhanan bändin matkassa reissun keväisen harmaaseen Pietariin. Kokonaisuus oli varsin erikoinen kokemus ja ansaitsisi ihan oman postauksen, jos joskus vielä saamme jäsenneltyä ajatuksemme yksiin tuosta matkasta. Tiedonjanoisimmat voivat lukaista toisen mukana olleen bändin Veljeksen Perseen Darwin Sorjosen Puulaakirokkitähti -blogista kokemuksesta hänen kirjoittamanaan.

Kesällä suuntasimme jälleen Italiaan. Roomassa majoituimme mennen tullen ja erityisesti vietimme aikaa Trasteveren alueella. Jatkoimme matkaa junalla etelään Basilicatan alueen länsirannikolle Maratea nimiseen kylään. Ihana pieni sokkeloinen kyläpahanen, jonne Milla on kaivannut aina siitä päivästä asti uudelleen. Matkamme jatkui Cilenton alueen kautta pari viikkoa myöhemmin takaisin Roomaan, jolloin myös alla oleva turrekuva on otettu.

Boom Boom BoatKirkko jessen luona Pariskunta portailla

2008 – Thaimaa ja monta kertaa Saksa

Talvella 2008 toistimme myös itseämme ja lähdimme jälleen Koh Changin palmupuiden alle. Millan sisko odotti perillä jälleen, mutta Suomesta mukaan lähti ystävämme LP. Ihanalla pehmeällä hiekkarannalla ei ehtinyt käymään aika pitkäksi, sillä niin paljon oli kaiken maailman porukkaa, jotka osa joku tunsi entuudestaan tai sitten niihin vaan jotenkin siellä tutustuttiin. Otimmekin kaksin pienen breikin Lonely Beachin ”hulinasta” ja menimme sinne missä ei tapahtunut yhtään mitään, eli Koh Maakille. Muutaman kaksin vietetyn päivän jälkeen oli taas ihana palata kavereiden seuraan ja jatkaa ilon pitoa. Olihan unohtumaton reissu.

Keväällä pakkasimme laukut Stuttgartin koneeseen ja lensimme rakkaiden ystäviemme luokse Saksan maaseudun rauhaan. Samaisissa maisemissa ja seurassa ollaan oltu monen kertaa vuosien mittaan ja osa niistä tarinoista on päätynyt blogiinkin asti. Tuolloin 2008 keväällä vierailimme kuitenkin upeassa Mersu-museossa ja joimme joitakin saksalaisia juomia, joita kuuluu gulautella korkit nenään puristettuna. Kummallinen tapa, joka epäilyttää ulkopaikkakuntalaista vähemmästäkin. Olisimme varmoja, että meitä vedetään höplästä, jos ei alkuperäisväestö olisi niin täysillä itsekin messissä… Saksa olikin vuoden matkailukohteemme, sillä ystävämme juhlivat omia häitään vielä myöhemmin syksyllä.

DSC02159 DSC02227DSC02745 DSC02833

2009 – Costa Rica ja tuplasti New York

Kuten huomaatte, niin alkoivat vuodet vieriä kotoo töihin ja töistä kotiin raiteilla vuodesta toiseen. Vaihtelua haettiin taas 2009 talven lomalla lähtiessämme Costa Ricaan. Loma jonka jälkeen olisi tarvinnut lomaa! Ahneus kasvoi suunnitelmia tehdessä ja pääkaupungin San Josen lisäksi vierailimme kolmessa muussa kylässä parin viikon aikana. Ei ehkä kuulosta kovin pahalta, mutta kun ensimmäiset viisi päivää Manuel Antoniossa selviteltiin kadonneiden matkatavaroiden kohtaloa, niin olikin jo aika vaihtaa paikka sisämaan sademetsiin Monteverdeen. Tuo osuus olikin loman action osuus, joten päivät viiletimme tukkaputkella vaijereilla liidellen ja kumisaappaissa rämpien. Jokainen etappi otti kokonaisen päivän, sillä tiet olivat erittäin huonossa kunnossa, eikä paikalliset maanjäristykset varsinaisesti parantaneet niiden kuntoa. Playa Samaran rannalla pääsimme vihdoin loman makuun, mutta sitten taas jo lähdettiinkin ja suunnattiin vielä New Yorkiin. Costa Rica on taatusti kauneimpia paikkoja missä olemme vierailleet ja olisikin ihanaa palata sinne ihan ajan kanssa uudelleen.

Talvinen New York teki onneksi vaikutuksen myös Juhanaan, eikä miestä ollut vaikea suostutella uudelle matkalle vaimon 30-vee synttäreiden kunniaksi. Uusi vuosikymmen lähti käyntiin Manhattania Empire State Buildingista ihaillen ja illalla juhlittiin Broadwayllä Mary Poppinsia (ei auta, jos on ollut päivänsankarin lapsuuden suurin suosikki). Samalla matkalla kolusimme kaikki muutkin mahdolliset turistinähtävyydet ja otimme kaupungista kaiken irti koko rahalla. Harvinaisen vähän olimme oppineet talvilomasta ja joku älynväläys sai meidät varaamaan 8 yön lomalle kolme eri majapaikkaa! Siinä sitten taas pakattiin ja rehattiin ihan turhaan. Toisaalta, vietimme sentään yhden sateisen hauskan illan Williamsburgissa muutamassakin kivassa baarissa.

IMG_0590 IMG_1011 IMG_1212IMG_2365_2

2010 – Thaimaa, Kroatia, Slovenia, Italia ja New York

Marraskuussa myöhemmin samana syksynä vietimme kaveriporukalla iltaa Iso-Roballa eräässä edesmenneessä hauskassa pikkubaarissa. Kyseinen vuoden aika masensi vähän kaikkia ja jotenkin kummasti sen illan aikana tehtiin päätön matkasta palmujen alle lämpimään. Lomaa saimme yhtäaikaa koko porukalle järjestymään vain 10 päivää, joten kohteeksi valittiin useammalle entuudestaan tuttu Koh Chang. Näinpä taas maaliskuussa 2010 nousimme Bangkokin koneeseen ja vietimme hauskan loman kaveriporukalla Thaimaan auringon alla.

Keväällä Thaimaan reissun jälkeen teimme päätöksen asunnon myynnistä. Jotenkin tuntui siltä, että vuodet kulkivat samoja uriaan ja asuntolaina oli suurin pallo jalassamme, joten siitä hankkiuduttiin ensimmäisenä eroon. Myynti kävikin salaman nopeasti ja kesälomalle lähtiessämme oli jo tiedossa, että tavarat kannettaisiin reissun jälkeen vielä tuntemattomaan uuteen osoitteeseen. Loma meni nopeasti Kroatiassa, Sloveniassa ja Italiassa seikkailen. Kohokohta oli taatusti varjoliitely Sloveniassa ja muutenkin meistä tuntui kuin tuo pieni maa olisi ollut Euroopan parhaiten säilytetty salaisuus. Como-järvenkään maisemat eivät oikein kaikkien niiden upeiden vuoristomaisemien jälkeen tuntunut oikein yhtään ihmeelliseltä. Matkan jälkeen laitoimme tuulemaan ja uusi tilapäinen vuokrakoti löytyi Telakkakadulta.

Asuntokauppoja tehdessämme sovimme, että jos tietty summa ylittyy niin syksyn viidettä hääpäivää viettäisimme New Yorkissa. Kesä ei todella kuitenkaan ollut antanut periksi vielä niillä suunnilla, sillä mittari näytti leppoisat 37 astetta lämpöä. Tuolla matkalla näimmekin museon poikineen, sillä niihin pääsi kätevästi pakoon kaduilla hohkaavaa kuumuutta.

IMG_4379IMG_4628IMG_5407 IMG_5510 IMG_5765IMG_6444

2011 – Kotimaan lomailua, Singapore, Malesia ja Australia

Kun asunto oli myyty, niin tuntui meistä äkisti siltä, että kaikki olisi mahdollista. Talven mittaan irtisanouduimmekin molemmat IT-alan hommistamme ja ryhdyimme miettimään mitä elämältä halutaan. Siinä työpaikan lopetuksien ja aloituksien tiimellyksessä ei löytynyt tilaa matkoille, mutta syntyi ajatus vähän isommasta reissusta. Kesäloman purjehduksilla raikkaassa meri-ilmassa sinetöimme pidempään muhineen ajatuksemme puolen vuoden irtiotosta. Kas näin piti taas loman jälkeen ilmoittaa pomolle irtisanoutumisesta ja aloittaa suunnitelmat ihan tosissaan!

Lokakuussa pakattiin rinkat ja lähdettiin elämämme seikkailuun. Ensimmäiseksi suuntasimme Singaporeen, johon ihastuimme heti ensisilmäyksellä. Budjetti piti huolen siitä, että pian matka jatkui Malesian puolelle. Pulau Tiomanilla orjentoiduimme ajatukseen siitä, että kotiin ei olla menossa vähään aikaan. Koti oli siellä missä me kaksi ikinä olisimmekaan. Jatkoimme Kuala Lumpurin kautta Langkawille juhlimaan 60-vuotissynttäreitä ja jämähdimme saaren rauhaan suunniteltua pidemmäksi aikaa. Pikaisten Penangin ja Singaporen stoppien jälkeen marraskuussa laskeuduimme vihdoin Australian maaperälle Darwiniin.

Australia oli ollut meidän haaveissa kauan, sillä jo häämatkakohteeksi sitä suunnittelimme. Suunnitelmamme muuttuivat Darwinissa melkolailla, sillä tarkoitus oli alun perin lentää mantereen halki Adelaideen, mutta päädyimmekin ajamaan bussilla. Näin pääsimme näkemään todellisen Red Centren, kilometri tolkulla suoria teitä, vehreitä keitata, vuoristoa ja kaivoskaupunki Coober Pedyn. Adeliden ja Melbournen jälkeen kurvasi bussin renkaat viimeisen kerran Sydneyn asemalle ja olimme saaneet linjureista tarpeeksemme. Kilometrejä oli kiertynyt 4694 ja tunteja 64… Joulu Sidneyssä ystävän luona meni akkuja lataillessa.

_MG_3434

_MG_8520

2012 – Uusi-Seelanti, Indonesia, Malesia, Thaimaa ja New York

Vuotemme vaihtui kirjaimellisesti jossakin Australian ja Uuden-Seelannin välillä lentokoneessa. Säästettiin paljon rahaa, kun skipattiin maailman huikeimmat ilotulitukset ja jatkettiin matkaa. Ehkä sitä nyt tekisi toisin… No Uusi-Seelanti oli niin paljon upeampi, kuin mitä uskalsimme edes toivoa, joten vuosi lähti varsin mallikkaasti käyntiin. Tammikuussa matkan ollessa puolessa välissä pääsimme näkemään vihdoin myös pingviinejä Stewart Islandilla. Pingviinien bongailun jälkeen kurvailtiin autolla eteläsaarta ristiin rastiin, kunnes tuli aika lentää budjettiystävällisempiin maisemiin Aasiaan.

Balilla pääsimme äänestämään pressan vaaleissa, ihastuimme Lemboganiin, koimme koko reissun jännittävimmän siirtymän pienen purjeveneen kyydissä takaisin Balille ja Ubudiin, joimme maailman kalleinta kahvia, pyöräilimme ja kastuimme läpimäriksi monta kertaa. Lentokone vei meidät edelleen Sumatralle ja missä kävimme monien muiden suomalaisten tapaan Madventuresin jalanjäljissä Lake Toballa. Indonesian jälkeen tuntui ihanalta palata Malesian Penangille järjestykseen ja herkullisten ruokien äärelle.

Penangilta ei matka meinannut jatkua millään, mutta kun sitten lopulta keräsimme kamppeet, niin suuntasimme taas tuttuihin maisemiin Langkawille, josta pääsi kätevästi etenemään lautalla Thaimaan puolelle. Koh Lanta ei ihastuttanut alkuun, mutta kun löydettiin oikea ranta ja majapaikka, niin ei meinattu taas lähetä kulumallakaan. Ystävä onneksi odotti Khao Lakissa ja sai meidät liikkeelle. Prachuap Khiri Khan taas jäi mieleen ja sydämiimme ikuisesti ja Bangkokissa käytiin vesisotaa kotiinpaluuta vastaan.

Kotiinpaluu koitti keväällä ja oravanpyörä lähti taas pyörimään. Kesälomalla lähinnä purjehdittiin ja nautittiin Suomen kesästä. Hääpäivän kunniaksi elokuussa ostettiin New Yorkin lennot, joista hirmumyrsky Sandy yritti tehdä selvää jälkeä. Matkaan kuitenkin marraskuussa päästiin ja samalla reissulla teimme vierailun upeaan Washington DC:hen!

_MG_3825_MG_0244Matkan kiistatta mielenkiintoisin siirtymä tehtiin tällä paatilla Lembonganilta Balille kalastajan kyydissäSympaattiselle pikku rantaravintolalle Khao Lakissa pääsi pikkuisella veneellä kunhan soitti kelloa Uudet kotimaiset ystävämme saattamassa Bangkokin bussille Prachuap Khiri Khanissa. Heidän matka jatkui tästä vielä vuoden, mutta tiemme kohtasivat jälleen Suomessa ja ystävyys on säilynyt siitä asti. Huomenna taas treffataan! _MG_3635

2013 – Saksa, Slovenia, Kroatia, Italia, Singapore ja Malesia

Kevään aikana muutettiin niin oikeaa kotia, kuin blogikotiakin. Oikea koti siirtyi Punavuorelaisesta ”tilapäisestä” yksiöstä Tehtaankadulle ja bloggerin vuosien jälkeen uskaltauduimme siirtämään Pingut Palloontallaajiin. Koko alkuvuosi meni ilman reissuja, mutta kesäloman koittaessa pääsimme vihdoin Eurooppaan ja vuokra-auton renkaille! Alpo kuljetti meitä halki uskomattomien maisemien Sloveniassa. Kroatian Opatijassa nautittiin meri-ilmasta ja lyötiin lukkoon suunnitelmat Umbriassa vietettävästä viikosta. Ihastuimme Italian maaseutuun ikihyviksi ja nautimme elosta Pacianon pikkuisessa kylässä. Auto palautettiin Saksaan ja saimme vielä viettää ystäviemme kanssa aikaa.

Loppuvuodesta kaipasimme jo niin paljon takaisin pitkän irtiottomme tunnelmiin, että suuntasimme jouluaattona Singaporeen ja sieltä edelleen Malesian Penangille. Oli aivan tajuttoman hienoa vaihtaa vuosi kyseisissä maisemissa ja fiilistellä kaikkea sitä mitä koimme pari vuotta aiemmin. Singaporestakin saatiin paljon enemmän irti, kun ei tarvinnut laskeskella pennosia. Erityisesti majoituksen löytäminen budjetilla on vaikeaa, mutta normaali palkkatyöstä raaski maksaa Carltonin lakanoista ja ala-aulan sohvalla pääsikin sitten surfaamaan netissä Anthony Bourdainin vieressä.

_MG_0321 _MG_7849 _MG_0848 _MG_1372 _MG_4043 _MG_4258

2014 – Norja, Madeira, Maroko, New York ja Ruotsi

Aasiasta paluun jälkeen oli alkuvuodesta yhteisten matkojen osalta vähän hiljaisempaa. Kesäkuun alkuun lähdimme bloggaajaporukalla Sadun luokse Norjaan, jossa päästiin kunnon aktiivilomailun makuun. Kummasti sitä aina unohtaa miten uskomattoman upeita maisemia naapuristakin löytyy. Lisää komeita maisemia näimme kesälomalla Madeiralla, jonne otimme äkkilähdön. Viikko saarella oli sen verran hieno, että kernaasti lähtisimme sinne toistekin!

Syksy toi tullessaan yhteistyöreissun Aurinkomatkojen kanssa ja lensimme lokakuussa viikoksi kiehtovaan Marokoon. Viikossa ehdimme nähdä todella paljon, mutta kotiin palatessamme tuntui myös siltä, että ollaan taas loman tarpeessa. Onneksi marraskuussa koitti jo lepoloma New Yorkin tyyliin. Kaupungista oli tässä vaiheessa tullut jo niin kotoisa ja tuttu, että sinne vaeltelu käy ihan lomasta. Tämän reissun huippukohta oli ehdottomasti helikopterilento, jonka Juhana oli saanut Millalta lahjaksi aiemmin kesällä.

Itsenäisyyspäivänä tehtiin vielä yksi reissu naapuriin Pallontallaajien porukalla, kun risteilimme Ruotsiin. Joulukuinen sää ei tehnyt kaupungille oikeutta, mutta Fotografiska oli mielenkiintoinen ja harmaampikin päivä vierähti kaupungilla nopeasti.

_MG_3284 _MG_5429 _MG_8611-Edit _MG_9115-Edit _MG_9564-Edit _MG_9551

2015 – Pietari, Italia, Tallinna, New York ja Lissabon

Alkuvuodesta Juhana teki paljon töitä samalla kun vaimo seikkaili omiaan ja kuntoutti leikattua polveaan. Vuoden aikana tehtiin paljon kotimaan matkoja Solo Sokos Hotellien brändibloggaajina, mutta saman projektin tiimoilta pääsimme matkaamaan myös Pietariin. Kesäinen kokemus kaupungista vakuutti ja suunnittelemmekin paluuta kaupunkiin, sillä niin kivaa meillä oli.

Kesäloma jatkui Italian maisemissa ja tällä kertaa saariteemalla. Palasimme häämatkan maisemiin Liparisaarille ja teimme myös pysähdyksen Napolinlahden ihastuttavalle Procidalle. Vulcanolla aika oli suorastaan pysähtynyt, eikä mikään ollut muuttunut sitten häämatkamme. Kiipesimme tulivuorelle, ajelimme skootterilla ja rentouduimme rannalla. Procidalla emme olleet käyneet aiemmin, mutta oli helppo uskoa, että kyseinen saari ei myöskään ollut juuri muuttunut viime vuosikymmenillä.

Kesäloman lopuksi teimme bloggaajaporukalla reissun Tallinnaan, missä teemana oli aktiivireissu. Kiipesimme puissa, pompimme trampoliinilla ja käppäilimme televisiotornin reunalla. Reissu oli varsin erilainen kuin yksikään aiemmin Talliinnaan tekemistämme. Syksyllä jatkoimme perinnettä ja suuntasimme marraskuussa ihastelemaan ruskan värjäämää Manhattania.

Jouluna teimme jotain ihan muuta ja vuokrasimme asunnon Lissabonista. Viivyimme kaupungissa kokonaista 10 päivää, joista valitettavasti puolet meni Juhanalla vatsataudin kourissa. Ehdimme onneksi vierailla Sintrassa ja muutenkin tutustua kaupunkiin ennen pöpön iskemistä. Kaupunki oli ihana ja palaamme sinne toivottavasti pian uudestaan. Ehkä seuraavan kerran keväällä tai kesällä, vaikka joulukuussakin saimme nautiskella parinkymmenen asteen lämpimistä ja aurinkoisista päivistä.

Kristuksen ylösnousemuksen katedraali mutta ystäville sekä tuttaville verikirkko vainGOPR0149sepaikkasieläitaliasa-3_MG_6730Kympi bisse muovituopista… Hauskaa oli silti ja päivä oli varsin mielenkiintoinen. _MG_9133_2Maisemankatselupiste mallia styleLissabon

2016 – Tallinna, Thaimaa ja Italia

Tänä vuonna olemme ehtineet jo reissailla yhdessä alkuvuodesta, mutta syksyn yhteiset seikkailut ovat vähemmällä. Aloitimme tammikuussa vierailemalla talviseen Tallinnaan, missä teema oli kulttuuri. Tallinnasta on muodostunut todella monipuolinen ja kiva kohde. Läheisen sijainnin vuoksi sen arvoa tulee välillä aliarvioitua turhankin paljon.

Talven mittaan pimeys ja kylmyys sai kuitenkin meistä yliotteen ja maaliskuun lopussa siitä piti tehdä loppu. Nopea 10 päivän vierailu Aasiaan auttoi todella. Koh Raya Yai:lla Thaimaassa vietetyt päivät saivat elon palaamaan väsyneisiin mieliimme ja elämän tuntui voittavan. Jotenkin siellä hiekalla makoillessa ja auringonlaskuja bungalowin terassilla ihaillessa, tuntui kaikki neljän vuoden takaiset kokemukset hirmu läheisiltä. Ihan kuin ne olisivat tapahtuneet vain hetki sitten. Saarella tuli pohdittua elämää ja sen suntaa paljonkin.

Yhteisen kesäloman Italian kokemuksiin emme ole blogissa vielä kunnolla kerenneetkään. Elokuun kiireet ovat pitäneet poissa koneelta vapaa-aikana, mutta eiköhän asia tästä korjaannu samaan aikaan, kun lehdet alkavat varisemaan puista.

_MG_2119 Raya-15  Raya-16 kollaasi

Siinä se oli meidän 14 vuotta ja 22 maata yhdessä postauksessa! Kiitos Rimma inspiraatiosta! Kotimaan matkoja tässä ei nyt oltu esitelty laisinkaan, vaikka niissäkin olisi vaikka mitä hienoja kokemuksia jaettavaksi. Mutta eiköhän tässäkin ollut teille ihan tarpeeksi selattavaa yhteen kertaan.

Elämä toki ei ole pelkkää matkustamista, vaan 14 vuoden aikana on vaihdettu työpaikkoja ja ammattejakin, sisustettu viisi kotia, toivuttu leikkauksista, juhlittu monien ystävien häitä, menetetty läheisiä, saatu uusia ystäviä ja saatu kunnia toimia useamman pienen ihmeen kummeina. Elämä itsessään se on mieletön matka ja on hienoa saada jakaa se rakkaan ihmisen ja parhaan ystävän kanssa. Pingviinimatkat on meille paikka mihin kirjata osa meidän elämästä ja kaikesta yhdessä kokemastamme. Upeaa, että saamme jakaa tämän kaiken teidän kanssanne <3

20 Kommenttia

• Vastaa sarrrri | La Vida Loca 2.0 Matkablogi 28.8.2016 at 17:31

Buhuuuu miten ihana katsaus menneeseen. <3 <3

• Vastaa Arna / Cocoa etsimässä 28.8.2016 at 18:04

Ihana juttu! <3
    Jännä muuten miten hyvin sitä muistaa teidän reissut siitä lähtien kun Pingviinimatkat on ollut olemassa, että kiitos vain itsellenne, että olette jakaneet kaiken tämän meidän kanssa. <3
    (Tästä taisi tulla pientä inspiraatiota itsellekin, meilläkin on jo yksi jos toinenkin yhteinen reissu takana…)

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:12

Kiitos Arna <3 Aika hienoa kun aattelee miten sitä internetin ihmeellinen maailma voikaan yhdistää 🙂 Ja olispa kiva kuulla teidänkin tarinaa ennen blogin aikaa, joten iso peukku inspiraatiosta ammentamiselle!

• Vastaa Jenna / With huge passion for life 28.8.2016 at 18:20

Voi ihanat <3 Ihana postaus! <3

• Vastaa Elina | Vaihda vapaalle 28.8.2016 at 18:38

Vähänkö huippu postaus! Mahtava nähdä miten sekä te että valokuvien taso on muuttunut vuosien varrella. Ihania paikkoja olette kolunneet. Toivottavasti saisin lukea tälläisen vastaavan postauksen jatkossakin teidän yhteisistä vuosista 20 vuoden ja 30 vuoden jne jälkeen. Ei paineita. 😉

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:15

Hah, ei paineita tosissaan 😀 Vielä on onneksi paikkoja koluttavana, joten katsotaan mitä sitä saadaan tulevaisuudessa aikaan. Ja kyllä on onneksi kuvaustaidot ja kameratkin kehittyneet matkan varrella. Ensimmäiset kuvat on otettu Ixus V:llä, joka silloin muinoin oli erinomainen pikkuinen digipokkari 😀

• Vastaa Rimma | RIMMA + LAURA -matkablogi 28.8.2016 at 19:06

Ääk te ihanat! <3 Mä kiinnitin ihan samaan huomion ku Elina! Ihan huippua oli seurata miten kuvien laatu oli muuttunut matkan varrella ja mitä seikkailuja olettekaan yhdessä kokeneet. Edessä on taatusti vielä niin paljon kaikkea huikeaa ^_^ Pus!

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:17

Kiitos inspiksestä, pus <3 Ja parempi niin, että kehitys menee eteenpäin 😀 Toivottavasti se jatkuu edelleen!

• Vastaa Laura / My Passport Pages 28.8.2016 at 19:51

Tää oli huippu! Mieletön matka teillä takana kyllä ja varmasti hienoja seikkailuja vielä edessäkin! 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:18

Kiitos Laura! Toivottavasti näitä päästään jatkossa rustaamaan paljonkin lisää 🙂

• Vastaa Maarit Johanna 28.8.2016 at 20:41

Olipa ihana lukea näin pitkää koostetta matkojen näkökulmasta! Kuvien perusteella ette oo muuttuneet yhtään 😀
    Mulla on itsellä tulilla postaus kahden viime vuoden reissuista, koska kaksi vuotta sitten tein postauksen meidän kahdesta ensimmäisestä vuodesta. Ehkä mieki joskus voin kirjoittaa myös yli kymmenestä vuodesta!

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:19

Heh, vai ei olla muututtu yhtään 😀 Huikeeta! Teillä kahdella on kyllä taatusti vielä sellainen määrä seikkailuita edessä, että ootte vasta lämmittelemässä 😉 Jäämme odottamaan postaustanne kymmenen vuoden kuluttua <3

• Vastaa Maarit 28.8.2016 at 21:00

Ootte kyllä ihania! Teillä on pitkä ja upea taival takana, onnea kuluneista ja myös tulevaan! Hymyssä suin katsoin tuota Juuson muodonmuutosta. 😀 En ollu tunnistaa kuvista, joissa on tuuhea tukka. Mukava postaus hienoilla kuvilla höystettynä. 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 28.8.2016 at 22:21

Kiitos Maarit <3 Mielenkiintoista onkin nähdä millainen muutos tapahtuu seuraavan vaikkapa 10 vuoden kuluessa 🙂 Onneksi on kuvat, päiväkirjat ja blogikin, joiden kautta palata kaikkiin ihaniin muistoihin!

• Vastaa Sanna I Siveltimellä 30.8.2016 at 21:18

Onnittelut teille kaikista juhlapäivistä, näin muutaman päivän viiveellä. Ja voi että miten ihana katsaus teidän (reissu)elämään! <3 Näytätte kaikissa kuvissa kovin onnellisilta ja on muuten hassua, miten hyvin reissujen kautta elämää muistaakaan 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 31.8.2016 at 08:42

Kiitos Sanna 🙂 Harvemmin sitä tosiaan riidan hetkellä tulee kameraa esiin kaivettua, joten eipä toki mökötystä näistä muistoista löydy 😀

• Vastaa Jenni / Unelmatrippi 5.9.2016 at 09:54

Ihana postaus! Mahtavia tarinoita vuosien varrelta, ja huippua, että olette jakaneet matkojanne blogiin. Itsekin olen niitä lukijoita, jotka ovat roikkuneet mukana blogin ekoista jutuista lähtien, ja tämä bloginne muuten toimi isona inspiraationa lähteä matkalle pallon ympäri tasan 2 vuotta sitten. 🙂 Tartun heti tuohon kohtaan, että parin vuoden takaiset muistot tuntuvat tosi läheisiltä, kun palaa samoihin maisemiin. Tästä ei maailmanympärimatkan osalta ole itsellä vielä kokemusta, mutta muiden reissujen kohdalta kyllä. Odotan siksi innolla sitä jonain päivänä tapahtuvaa paluuta esimerkiksi Japaniin, josta tuo tähän mennessä suurin minun ja Hemmon yhteinen reissu alkoi – veikkaan, että tosiaankin vanhat muistot vierisivät siellä päälle rytäkällä. Meillä tuli tänä vuonna täyteen 10 yhteistä vuotta. Jos toteuttaisin vastaavan postauksen vanhoilla kuvilla höystettynä, siitä tulisi samalla erittäin hilpeä katsaus vuosien hiustyyleihini. Ei nimittäin ole montaa väriä, mittaa ja kampaustyyliä, joita en olisi vuosien varrella testannut. 😀

• Vastaa Pingviinimatkat 11.9.2016 at 08:10

Kiitos Jenni ihanasta kommentista ja pahoittelut viipyneestä vastauksesta. Ihan uskomatonta ajatella, että olemme voineet inspiroida muitakin tekemään hypyn pidempään reissuun <3 Teillä olikin upea reissu ja oli ihana seurata myös alkumetreiltä asti mukana. Onneksi menitte maailman ympäri, niin on selkeä termi kuvaamaan sitä mitä teitte. Me puhutaan aina vaan siitä pitkästä matkasta 😀 Toivottavasti pääsette pian palaamaan Japaniin tai muihin ihaniin maisemiin, jotka niin elävästi muistuttaa seikkailusta. Vielä paljon onnea teille molemmille yhteisestä taipaleesta <3 Olisi hauska lukea vastaava kooste teidän matkoista 😉