Como Eurooppa Italia

Pitkä viikonloppu Como-järven maisemissa

31.7.2016

*** Millan mutina ***

Olimme jo pidempään suunnitelleet äidin ja siskon kanssa, että viettäisimme pitkän viikonlopun jossakin päin Eurooppaa. Edellisestä reissusta kyseisellä kokoonpanolla oli päässyt vierähtämään 25 vuotta, joten päätimme siskon kanssa viime talvena, että oli korkea aika siirtyä suunnittelusta toteutukseen. Edellinen yhteinen matkamme suuntautui Italian Lido di Jesolon rannoille ja koska äidin kanssa olemme ikihyviksi saapasmaahan rakastuneet, niin valitsimme kohteeksi yhteisen rakkautemme kohteen. Äiti on monesti haaveillut reissusta Comolle, joten yllärimatkan määränpää oli helppo valita. Paljastuksen hetki Helsingin lentokentällä olisi pitänyt tallentaa videolle, sillä niin riemuissaan hän tekimistämme reissusuunnitelmista oli.

L1000557

Como on helppo kohde, sillä junalla perille pyyhältää tunnissa samalta asemalta kuin mille Malpensan lentokentän juna saapuu. Autolla homma hoituu tietysti vielä näppärämmin. Mikäli mieliin postikorteista (tai nykysin ehkä pitäisi sanoa somesta) tuttuihin pikkukyliin, niin täytyy matkaa vielä jatkaa tunnin verran lautalla, kuten Juhanan kanssa teimme 2010 matkatessamme Bellagioon. Tyttöjen reissulla päätimme jäädä itse Comon kaupungin ostosmahdollisuuksien ja ravintoloiden äärelle Milanossa tehdyn pitstopin jälkeen ja tämä osoittautui oivalliseksi valinnaksi. Vuokrasimme upean asunnon Booking.comin kautta ja järvimaisemiin tutustuttiin yhden päivän ajan laivalla risteillen. Järvihän ei ole ihan pieni, joten jos siihen mielii saada mahtumaan useamman kylän, niin kannattaa matkaan lähteä aamusta. Meillä meni edellinen ilta myöhään yöhön jutellessa ja aamulla hitaasti heräillessä, joten (ilta)päiväämme mahtui tällä kertaa vain kaksi kylää.

Pikalautta, jolla pääsee hurauttamaan ihaniin pittoreskeihin kyliin kuten Varennaan ja Bellagioon, ei ole ihan ilmainen, eikä yhden suuntainen lippu mahdollista kyydistä poistumista kesken matkan. Järviajelulle voi ostaa myös päivälippuja, jolloin liikkuminen kylien välillä on ketterämpää. Kaikki aikataulut ja hinnat eri vaihtoehdoista voi tarkistaa täältä. Me ostimme suoran menon Varennaan, jossa olimme myöhäisen starttimme vuoksi vasta tosiaan lähempänä kahta. Matkalla lautta pysähteli useammassakin kylässä ja suunnittelinkin jo, että seuraavalla reissulla täytyy ehtiä tutustumaan ainakin Argeganon kylään. Kesäkuinen Italia oli kärsinyt epävakaammasta säästä kuin mitä se oli ollut miesmuistiin vastaavina ajankohtina, mutta meitä matkailijoita hellittiin toiveiden mukaan helteellä ja auringonpaisteella.

L1000461 L1000467 L1000479

Jäimme pois Varennan satamassa ja lähdimme samoilemaan kylän kujia. Onko mitään parempaa, kuin seikkailla kapeilla kaduilla ja yllättyä iloisesti nurkan takana löytyvistä asioista. Varennan kirkon aukiolla oli juuri hääpari marssinut vastavihittyinä ulos ja kellot kumisivat uuden liiton merkiksi samalla kun aviopari järjestäytyi valokuvaan sukulaisten ja ystävien kanssa kirkon portaille. Onnellisten huokausten säestäminä jatkoimme vaeltelua kunnes löytyi viihtyisän näköinen terassi järvimaisemalla ja istumapaikat köynöskasvin varjosta. Pullo roseta soljui iloisesti alas samalla kun maistelimme tarjoilijan pöytään kantamia pieniä suolasia huikopaloja.

L1000508 L1000504

L1000517 L1000520

Varennan kylä oli todella sympaattinen ja olisimme voineet kernaasti jäädä pidemmäksikin aikaa. Halusimme kuitenkin poiketa vielä Bellagiossa ja ehdimme viimetingassa huutamaan kansipojan pitämään edullisemman autolautan laiturissa, jotta ehdimme kyytiin. Piletin näihin hitaampiin menopeleihin voi ostaa myös lautalta, mutta hinta on euron enemmän kuin sataman kassalta. Lippuluukulla on muuten hyvä käydä pyörähtämässä muutenkin kuin ennakko-ostoksilla, jos on ottamassa jonkun päivän viimeisistä lautoista. Aikataulusta poiketen viimeinen lautta Comolle lähti nimittäin täysin aikataulun ulkopuolelta puolitoistatuntia ennen kuvittelemaamme. Asiasta ilmoitettiin lipunmyyntitiskin seinässä olevalla lapulla tyyliin ”tämän päivän viimeinen lautta lähtee 17:15”. Olipa onni, että tulimme tämän tsekanneeksi. Koska aikaa oli suunniteltua vähemmän, niin kävelimme muutamat Millan muistin mukaiset mukavimmat kadut ja pysähdyimme nauttimaan huikopitsan. Italiassa jaksan aina ihmetellä miten voi niin yksinkertainen yhdistelmä kuin tomaatti ja mozzarella leipälätyn päällä maistua täällä niiiin hyvältä.

Vatsat kylläisinä ja mielet iloisina nousimme päivän viimeiseen lauttaan. Päivä oli ollut juuri niin rento, leppoisa ja aurinkoinen kuin mitä se oli myös mielikuvissani ennen reissua. Äiti nautti täysin rinnoin ja oli ihanaa viettää harvinaista laatuaikaa ilman aikatauluja.

L1000528 L1000546 L1000548 L1000560 L1000565 L1000578

Muuten Comolla lähinnä kierreltiin kaupungilla ja syötiin erittäin hyvin. Jokainen ravintola oli onnistunut valinta, mutta jos yhden heistä nostaisin olisi se Il Sorso Enoteca Winebar. Ihana pikkuravintola kapealla kujalla hieman piilossa. Ei ihan edullisimmasta päästä, jos antaa tarjoilijan valita viinin, mutta voi huh miten olikin sitten viini hyvää ja ruoka suussa sulavan herkullista. Kyseiseen ravintolaan ja Comolle palaan kernaasti taas uudestaan. Tuntuu jotenkin siltä, että vasta ehdin kunnolla päästä makuun, kun olikin taas aika jatkaa matkaa edelleen. Seurueeni siirtyessä Milanosta takaisin Suomen maaperälle, oli itselläni ilo jatkaa matkaa Venetsiaan seuraaviin sukujuhliin. Mutta palataan niihin tunnelmiin toisella kertaa!

Kaikki postauksen kuvat on muuten otettu uudella pienellä Leican kamerallamme. Vielä vaatii harjoittelua, mutta kylläpä sitä oli ihanan näppärä kuskata mukana, kun mahtui iltarientoihinkin pienempään käsilaukkuun.

L1000586 L1000587

4 Kommenttia

• Vastaa Anna / Muuttolintu.com 31.7.2016 at 23:21

Ihanalta reissulta kuulostaa, ja aika täydelliseltä kohteelta. Ja siis kohde oli kentälle asti äidille yllätys? 🙂 Italia on kyllä semmoinen maa, että sinne tekee aina mieli takaisin, nähtävää, koettavaa ja syötävää riittää. Tuonne pitää kyllä ehdottomasti joskus lähteä!

• Vastaa Pingviinimatkat 1.8.2016 at 10:21

Vielä ei ole Italia päässyt kyllästyttämään kaikkien vuosien jälkeen ja luulenpa, että syy on juurikin se, että maa on ihan älyttömän monipuolinen. Ja tosiaan äiti kyllä tiesi, että reissuun lähdetään, mutta sai vasta turvatarkastuksen jälkeen kuulla minne. Koneen vaihto oli Munchenissä, joten vähän houkutti hämätä sillä, mutta ei siskon kanssa pystytty enää olemaan hiljaa kun vihdoin reissuun päästiin 😀

• Vastaa Inka 4.8.2016 at 21:53

Hei olipa ihana lukea tästä reissusta, ja hauska nähdä kuvia sun perheenjäsenistä! Niin mahtava ajatus viedä äiti yllärilomalle ja vieläpä teidän yhteiseen suosikkikohteeseen. Voin uskoa että siinä on ollut kyynelissä pidättelemistä kun kuvio on selvinnyt. 🙂

Ja hei miks tää Italia näyttää niin hyvältä näissä kuvissa?!?!?!

• Vastaa Pingviinimatkat 4.8.2016 at 22:42

Hih, sun tarttee päästä vaan mun mukaan näiden kuvien Italiaan 😉 Ootahan vaan kun päästään lomatunnelmissa pidemmälle ja syvemmälle Italiaan tulevien postausten myötä! Italia on aina vaan kyllä musta niin Ihana <3