Aasia Koh Raya Yai Thaimaa

Lepoloman puitteet paratiisissa – Koh Raya Yai, Thaimaa

17.4.2016

Raya 4-4

Talven paratiisiloman kohdetta valitessamme oli mielessä useat Thaimaan ja Malesian kohteet, joilla olemme aiemmin vierailleet. Halusimme helpon loman ja aikaa oli vähän, joten kohteeseen piti päästä lentämään suoraan mahdollisimman lähelle ja pienellä vaivalla kentältä perille. Millan lapsuudenystävän Mikon kuvaus tämän talvikauden kotipaikastaan onnistui vakuuttamaan meidät Koh Raya Yai saaren täydellisyydestä ja hankimme menolennon Phuketiin. Matka perille ei olisi voinut olla helpompi ja kohde vastata enempää tarpeitamme. Otimme suoraan kentältä 800 bahtia maksavan taksin Chalongin satamaan mistä nousimme pikaveneen kyytiin (600 bht/hlö). Vaivaisen 30 minuuttia kestävän merimatkan jälkeen olimme perillä parinkymmenen kilometrin päässä Siam Beachin rannalla, missä Raya Diversin Valtteri oli meitä vastassa. Rinkat ja albiinot traktorin kyytiin ja meidät kuskattiin Bungalow Raya nimiseen majapaikkaamme. Iltapäivästä kelluimme jo turkoosissa vedessä leveät hymyt naamalla.

Raya 1-6

Raya-7
Raya 4-6
Majoitus

Saarelta löytyy monen tasoista majoitusta viiden tähden Racha Resortista tuulettimilla varustettuihin pikkuisiin bungaloweihin. Jos ei ole halukas maksamaan useampaa satasta yöltä saaren päärannalla Patokilla sijaitsevassa suuressa ja mahtavassa Rachassa, muttei halua bungalowiinkaan, niin kannattaa katsastaa Siam Beachin neljän tähden maltillisemmin hinnoiteltu Rayaburi Resort tai saaren toisella puolella sijaitseva Banraya Resort. Me halusimme nimenomaan bungalowiin ja rannan lähelle, joten Patokin kainalossa kallion päälle rakennettu Bungalow Raya oli valintamme (huoneet 1200-2800 bht). Saaren muut edullisemmat bungalowit Raya Father Resort ja Raya Garden Resort löytyvät saaren keskiosasta. Olimme majoitukseemme varsin tyytyväisiä. Terassilta pääsimme ihailemaan auringonlaskua, huoneesta löytyi ilmastointi ja saimme olla siellä täysin omassa rauhassa. Juhana pääsi myös snorklaamaan heti mökin alapuolella olevilta kallioilta. Ainoa miinus tulee veden paineesta, joka johtui ilmeisesti pääosin pitkään kestäneestä kuivasta ajanjaksosta.

Raya-8

Raya 4-2p Raya 4-3-horz

Raya 1-4

Raya 1-3

Raya 1

Rannat

Koh Raya Yain rannat ovat suoraan postikorteista. Talvikaudella liikenne tapahtuu pääosin Patokille, jonne myös suurin osa Phuketista saapuvista päivämatkalaisista jää viettämään aikaansa. Näinpä aamupäivät oli mukava viettää rauhallisella Siam Beachillä. Hotelli Rayaburin sijainti rannan toisessa päässä jättää toisen pään vielä täysin tyhjäksi ja vierustovereita ei todella tarvinnut hätyytellä. Valkoiseen korallihiekkaan oli ihana kellahtaa sillä se ei ollut polttavan kuuma vaan juuri mukavan lämmin. Iltapäivästä oli aika siirtyä Patokin puolelle seuraamaan päivämatkalaisten poistumista kolmesta eteenpäin ja ranta muutenkin oli laskuveden aikaan mukavampi, kuin nousuveden aikaan paremmin sopiva Siam. Patokin ruuhka-aika oli noin klo 11-15, mutta muuten sai taas nauttia vain omasta parhaasta seurasta ja hölistä äänitallenteita ilman, että kukaan oli kuuloetäisyydellä.

Saaren toisella puolella kävimme ainoastaan Ter Bayn rannalla, minne laituri muuttaa ja liikennekin siirtyy suomalaisen kesäkauden ajaksi. Tuolta rannalta pääsisi ilmeisesti tarkkailemaan todella mielenkiintoista vedenalaista maailmaa, mutta vierailumme aikaan oli tuuli ja aallot tällä puolella sen verran kovat, että Juhanalla jäivät hylyt odottamaan seuraavaan kertaan. Ter Bay ei ollut samanlainen paratiisiranta kuin toisella puolella sijaitsevat, mutta sieltä löytyy taatusti omaa rauhaa aurinkotuolissa ja snorkkelillakin ihmeteltävää.

Raya-15

Siam Beach suoraan lomahaaveista tai postikortista. Täydellinen ranta nousuveden aikaan.

Raya 4-5

Saaren päärannalla Patokilla ruuhka-aika alkamassa

Raya 2-3

Venettä tulee klo 11-15 kuin pipoa, kun päivämatkalaiset Phuketista saapuvat paratiisirannoille snorklailemaan ja sukeltamaan.

Liikkuminen ja syöminen

Saarella välimatkat ovat lyhyitä ja kaikkialle pääsee helposti kävellen. Muutama sivuvaunullinen mopotaksi löytyy, mutta emme kyselleet edes hintoja. Söimme pääasiassa illallisemme saaren keskiosassa ”kylällä” missä sijaitsevat ne kaikki majapaikkojen ulkopuoliset ravintolat. Oman majapaikkamme Bungalow Rayan ruoka oli varsin kelvollista ja miljöö mukavan rento. Paistettu riisiannos lounaaksi ja jääkahvi jälkkäriksi maistuivat tietysti asteen verran paremmilta turkoosin veden liplattaessa jalkojen juuressa. Iltaisin seitsemän jälkeen pöydät täyttyivät muualtakin saarelta tulevista asiakkaista. Kylillä olevista ravintoiloista suosittelemme erityisesti Seafood Gardenia, joka on Raya Diversin toimistoa vastapäätä. Kaikki ateriat jotka täällä söimme olivat erittäin hyviä ja mereneläviä rakastaville tarjolla oli tuoretta uiskentelijaa jos jonkinmoista. Ravintolan vieressä on myös pieni marketti, mistä löytyy aurinkorasvat, mehut, vedet ja oluet hieman muita kauppoja edullisempaan hintaan.

Raya-5
Raya-11
Raya-6
Tässä kelpasi nauttia niin aamiaista, lounasta kuin päivällistäkin

Hintataso

Koska kyseessä on saari ja kaikki kuskataan perille lautoilla heppoisen laiturin kautta, niin on hintataso ymmärrettävästi korkeampi. Paljonkin korkeampi kuin mihin olemme aiemmin Thaimaassa tottuneet. Vaikea sanoa miten on hintataso muuten muuttunut neljässä vuodessa, mutta siihen ja vaikka Koh Lantaan verrattuna olivat hinnat noin tuplat. Iso 1,5 litran vesi maksoi 60 bahtia, ruoka-annokset olivat yleisimmin n. 200 bahtia, pieni/iso olut 100/200 bahtia, fruit shake tai jäätelö 80 bahtia jne. Saarelta ei myöskään löydy automaattia, joten käteistä kannattaa nostaa Phuketista mukaan. Majapaikat ja sukellusfirmat ottavat vastaan kortin, mutta päälle tulee 3% lisämaksu. Me selvisimme kuusi vuorokautta nostamalla 10.000 bahtia (n.250 euroa) per henkilö mukaan ja maksamalla majoituksen ja sukellukset kortilla. Käteinen kului pääosin elämiseen, mutta myös yhdet venematkat, aurinkorasvoja ja jotain muita pieniä ostoksia sisältyi tuohon summaan.

Bonusvinkki

Jos rantaelämään kaipaa vaihtelua, eikä omassa majapaikassa ole uima-allasta, niin tarjoaa Banraya Resort puitteensa pientä korvausta vastaan. Päivä altaalla kera tuoreesta hedelmästä tehdyn drinkin maksoi 300 bahtia henkeä kohden. Nautimme allaspalveluista ja herkullisista mangodrinkeistä lähtöpäivänämme, kun emme enää halunneet sukeltaa suolaveteen ja kuskata korallihiekkaa kaikissa vaatteissamme mukana lentokoneeseen. Huoneesta chekkauksen jälkeen päivä sujui leppoisasti altaalla, eikä valunut hukkaan varjossa. Altaassa uiskentelun jälkeen pääsimme käymään suihkussa sen verran, että vessassa pystyi vaihtamaan vaatteet ja olimme iltapäivästä riittävän freesejä nousemaan lauttaan ja matkustamaan Phuketin kentälle.

Raya

Raya-2

Raya-3

Kaiken kaikkiaan kuuden vuorokauden vierailumme saarella oli erittäin onnistunut. Kaipasimme aurinkoa ja rentoutumista rennossa, mutta kauniissa ympäristössä ja sitä kaikkea Koh Raya Yai tarjosi. Helpon matkan ansiosta Rayalle voi hyvin tulla lyhyemmälläkin lomalla. Aasiasta paluu kotimaahan sujuu yleensä aika kivuttomasti, joten aina ei välttämättä tarvitse olla kahden viikon tyhjää koloa kalenterissa näihin maisemiin päästäkseen. Me jatkoimme matkaamme kotimaan sijaan Singaporeen, mutta palataan siihen erikseen ihan toisella kertaa.

Raya 4-7

Raya-16

16 Kommenttia

• Vastaa Laura R. / RIMMA + LAURA -matkablogi 17.4.2016 at 20:22

Ihana juttu ja upeat kuvat tutuista kauniista maisemista! <3 Noiden värikkäiden aurinkovarjojen alla mäkin oon joskus syönyt lounasta dyykkikurssin uuvuttamana. Ihania muistoja. Teidän reissu näyttää olleen rentouttava, niin kuin varmasti pitikin! ^_^

• Vastaa Pingviinimatkat 17.4.2016 at 20:44

Ai sinäkin olet tuolla vieraillut! Ihana paikka ja tälle lomalle just se mitä tarvittiin 🙂 Palataan pinnan alapuoliseen elämään toisella kertaa… Siitä riitää tarina jos toinenkin kerrottavaksi 😉

• Vastaa Meri / Syö Matkusta Rakasta 18.4.2016 at 09:04

Oi mikä paratiisi. Mun viimeisimmästä paratiisilomasta on jo pitkä aika!

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 17:04

Kiitos Meri! Me kans todettiin, että edellisestä paratiisilomasta oli päässyt vierähtämään aika paljon aikaa. Kyllä niitäkin vaan kummasti tarvitaan!

• Vastaa tatjaana 18.4.2016 at 09:34

Mukava raapustaa, että minäkin olen ollut päiväretkellä ko. saarella. Ihanat Raya Diversin suomalaiset oppaat ohjasivat snorklaustamme ja opastivat meidät muutaman sadan metrin päässä rannalta sijaitsevaan ruokapaikkaan, jossa söin matkani parhaan lounaan.

Mielelläni viettäisin saarella kokonaisen viikon, mutta koska pääsen reissuun harvoin (korkeintaan kerran vuodessa), niin pakko valita Phuketin Karon, jos sinnepäin vielä joskus pääsen. Sitäpaitsi ärsyyntyisin valtavasta määrästä päiväreissaajia.

Kiva näin aamutuimaan siirtyä hetkeksi saarelle kuviesi ansiosta.

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 17:08

Mukava kuulla, että sinullakin on ollut saarella mukavaa 🙂
      Olisikohan kyseessä ollut juurikin tämä majapaikkamme laiturille rakennettu ravintola missä lounastakin nautitte? Ainakin siellä kävi paljon snorklausporukoita syömässä lounaalla.
      Päivämatkalaisia pääsi tosiaan helposti pakoon Siam Beachille, missä makoili yleensä se ehkä 10 henkilöä meidän lisäksi 😀 Eli päivämatkalaisten vuoksi ei saarta kannata jättää välistä vaihtoehtoja pohtiessa. Niistä ei pääse ärsyytymään kun ei mene Patokin rannalle klo 11-15 🙂

• Vastaa Sanna I Siveltimellä 18.4.2016 at 12:21

Pääsin oikein mukavasti lomafiilikseen mukaan tätä lukiessa ja kuvia ihaillessa… Kiitos tästä saari esittelystä, nimittäin paikka on tuttu nimeltä, mutta minua on pelottanut tuo Phuketin läheisyys sen verran, etten ole rohjennut saarelle lomia suunnitella. Vaikuttaa kuitenkin erittäin varteenotettavalta vaihtoehdolta ja nimenomaan vaikkapa juuri viikon löhöloman ajaksi helppo logistisesti. Mulle tuli aivan hurja ikävä Thaimaahan tästä! Elämä on jotenkin niin… no tiedätte, siellä!

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 17:11

Mukava kuulla ja voit uskoa Sanna, että sun insta-kuvat oli yksi syy miksi reissukuume kasvoi sellaisiin lukemiin, että vain lentoliput auttoi. Teki kyllä todella hyvä päästä maistamaan taas sitä elämää siellä. On kummasti tuntunut helpommalta asennoitua myös elämään täällä… Jotenkin rennommin 😉

• Vastaa Heidi / Auringon alla 18.4.2016 at 17:26

Ihania paratiisikuvia! Mä olen ollut tuolla reilu kymmenen vuotta sitten ja muistelin, että laivamatka olis kestänyt pidempäänkin (Chalongista). Mutta me varmaan mentiin jollain todella hitaalla turistiveneellä 😀 Tai sitten muistan ihan väärin. Ihana ranta tuolla kyllä oli! Ja nyt kun tiedän, että aika kätsästi pääsee, niin sitten kun olen (taas) lepoloman tarpeessa, niin muistan Rayan 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 21:10

Kiitos Heidi! Laivamatka hitaammalla veneellä kestääkin sen 1,5 tuntia, eli ihan oikein muistit. Tultiin Rayan hitaalla lautalla itse asiassa takaisin päin. Ei yllättäen ollut mikään kiire pois siinä vaiheessa 😀 Ehdottomasti Rayalla kannattaa viipyä pidempäänkin kuin päivän verran. Tällä kertaa lötköttely maistui niin, että olisi voinut olla helposti vielä muutamankin päivän pidempään. Toisen voi olla et pari päivää riittää 🙂

• Vastaa Otto 18.4.2016 at 18:17

Huikea kirjoitus ja mielestäni erittäin pätevästi kertoo Saaresta, meidän paratiisista. Jouduin oikeen jakaa FB seinälleni, koska paikkaa olen kaikille paljon hehkuttanu. Toivottavasti et pahastu että varastin juttusi FB jakoon 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 21:12

Mahtava kuulla, että tykkäsit jutusta! Kiitos! Ja emmekä tietenkään pahastu jakamisesta, mukava vain jos ilosanomasta on hyötyä jollekin seuraavia reissuja suunnitteleville 🙂

• Vastaa Elina | Vaihda vapaalle 18.4.2016 at 18:49

Nyt on kyllä nättiä! Sitä oikein ryhtyy ihmettelemään miksi mekin olemme olleet Phuketissa niin monta kertaa, kun läheltä löytyisi jotain paljon parempaa. Todellakin painan tämän mieleeni tulevaa varten, koska kaipa mekin taas jokusen vuoden tauon jälkeen joku talvi löydämme itsemme Thaimaasta. 🙂 Ihania, ihania kuvia!

• Vastaa Pingviinimatkat 18.4.2016 at 21:15

Kiitos Elina <3 Ihana kuulla, että tykkäsit jutusta ja sai se sut vakuuttuneeksi saaren kauneudesta. Me olimme jo asennoituneet lomaan Phuketin rannoilla, mutta onneksi piti lähteä taas kuitenkin katsastamaan jotain vähän muuta ja löysimme itsemme täältä 🙂

• Vastaa Ulla 28.4.2016 at 23:01

Vitsi miten ihanalle näyttää! Oon niin iloinen että pääsitte paratiisilomalle =) Ja kuuntelin äsken teidän podcastin, SE OLI NIIIIN HYVÄ! You rock! Sulla on kyllä täydellinen radioääni!!

• Vastaa Pingviinimatkat 29.4.2016 at 05:02

Hah-haa, kiitos Ulla <3 Matkapodcast on ollut pohdinnassa jo pidempään ja tuolla rannalla makoillessa kirkastui ajatus siitä miten sitä olisi kaikkein upeinta toteuttaa. Pingviinimatkat säilyy edelleen visuaalisena meidän yhteisenä kokonaisuutena, mutta toivottavasti Inkan kanssa käytyjen keskustelujen kautta rikastuu nekin kokemukset kuulijoille uudella tavalla.