Eurooppa Lissabon Portugali

Päiväkaljat Tejo-joen rannalla, Lissabon

3.2.2016

Kuten ensimmäisestä Lissabonin postauksestamme kävi ilmi, niin iski kaupunki suoraan sydämiimme ja lujaa! Kymmenen päivän aikana olisi ollut mahdollisuus nähdä vaikka mitä, mutta jo ennen lomaa oli meillä tavoitteena ottaa rauhallisesti nautiskellen ja hitaasti uuteen tutustuen. Imeä sisään kaupungin tunnelmaa ja elämää, eikä säntäillä päättömästi joka suuntaan kaikki kerralla ahmien. Tämä mielessä lähdimme yleensä kuljeskelemaan vasta hitaan aamiaisen jälkeen kaupungille.

Muutamana päivänä sumu peitti kaupungin alleen. Yhtenä näistä lähdimme toiveikkaina liikkeelle auringon keihästäessä hetkittäin pieniä reikiä sumupeitteeseen. Käyskentelimme keskustan viivasuoria kävelykatuja pitkin Rua Augustan riemukaaren ali Praca do Comercio –aukiolle. Montaa metriä emme ehtineet liikkua kun ensimmäinen hasista kaupitteleva miekkonen liimaantui kylkeen. Kohteliaalla, mutta jämäkällä kieltäytymisellä pääsimme hänestä eroon ja seuraava veijari tuli heti kokeilemaan onneaan. Lasten suosiossa olevan tekojään (kyllä luit ihan oikein, eli joulun aikaan aukiolla oli luistinrata) liepeillä saimme olla rauhassa ja tarkkailla aukion elämää. Portugalissahan huumeiden käyttö on dekriminalisoitua, joten näitä kohtaamisia kaupustelijoiden kanssa tulee vastaan varmaan jokaiselle turistille. Jätimme kuitenkin luistelukokeilut ja sätkän polttelut ja suuntasimme ääntä kohti rantaan missä lokit kirkuivat kuin keväisenä lämpimänä päivänä konsanaan.

Lissabon-4

Paahdettuja kastanjoita oli myynnissä kaikkialla kaupugissa

Lissabon-5

Lokit skabaamassa leipäpalasta

Auringon puskiessa säteitään taivaalla vellovien sumupilvien läpi kävelimme rantaraittia pitkin edelleen. Maisema hiljalleen väistyvine pilvineen muistutti enemmän San Franciscon maisemaa ja päätimme pysähtyä katsomaan näytöstä erään baarin terassille. Seurasimme pilvien väistymistä aurinkotuoleissamme ja siemailimme pikkuruisia kahden desilitran oluita. Ilma oli kesäisen lämmin ja pilvien takaa paljastuvaa 24 de Abril –silta ja Cristo Rei -patsas piirtyivät pikku hiljaa selkeämpinä. Noita pieniä parin desin oluita siemailevat muuten paikalliset pitkin päivää, eikä hinta päätä huimaa. Rannassa kalliimmassa paikassa saimme niistä toki pulittaa enemmän, mutta Bican ja Bairro Alton rennoissa kuppiloissa irtoaa janojuoma alta eurolla.

Sumu väistyy

Lissabon-5 Lissabon-3-horz

Joen rannassa Cais do Sodrén juna-aseman takana sijaitsee Time Out Mercado da Ribeira –halli. Aamupäivästä paikan päälle kannattaa mennä tekemään ostoksia mikäli olet niin onnekas, että majapaikassasi on myös keittiö. Muina aikoina täällä on helppo ratkaista esimerkiksi kiistat siitä mitä ruokaa tänään syötäisiin, sillä jokainen voi hakea herkkuannoksensa mieleisestään kojusta. Valinnan varaa on, sillä murkinaa on tarjolla 35 eri keittiöstä. Eittämättä halli on turistien suosiossa ja hinnat ovat korkeammat, mutta tunnelma mukava ja ruoka hyvää. Me valitsimme eräänä päivänä annoksemme Honorato nimisestä burgerimestasta, koska sinne näytti olevan aina jonoa. Emme pettyneet. Honorato ja muutama muukin hallissa edustettu ravintola löytyi myös keskustasta ihan kunnon ravintolana. Jälkkäriksi voi napata esimerkiksi Belem-leivoksen tai suunnata läheisen Praça São Paulon laidalle Gelato Davveron. Jäätelö Davverossa maistui rehellisen italialaiselta ja lisäksi siellä myydään shottilasin kokoisia pikkujäätelöitä mm. Limoncellon ja Mojiton makuisina. Oli kuulkaa herkkua ja annos juuri sopiva, vaikkakin ehkä hieman humalluttava.

Lissabon 2-2-horz

12 Kommenttia

• Vastaa Sara I Sara's Fab Life 3.2.2016 at 07:38

Voi että noi sumu kuvat on hienoja!

• Vastaa Anna-Katri / Adalmina's Adventures 3.2.2016 at 08:45

Oi, Lissabon on aivan ihana kaupunki! Olin jo lähes unohtanut sen olemassaolon, joten kiitos näiden postauksien – aloin haikailemaan takaisin sinne, ja pian! 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 3.2.2016 at 13:25

Lissabon oli kyllä todella upea kaupunki! Helppo ja kaikin puolin rento lomakohde suomalaiselle. Äkkilähtöjäkin tuntuu olevan tarjolla vähän väliä, joten ei muuta kuin keväistä Lissabonia katsastamaan 🙂 Kiva jos olemme onnistuneet nostattamaan kuumetta.

• Vastaa Maarit Johanna 3.2.2016 at 13:19

Muistan tuon ranta-aukion! Lähdettiin neljä vuotta sitten Lissaboniin ihan äkkilähdöllä ja sen seurauksena mulla ei ole hajuakaan noiden aukioiden, rakennusten tai palatsien nimistä 😀 Tunnistan vain paikat ja siinä se. Vitsi mitä herkkuja. Lintukuva on mieletön <3

• Vastaa Pingviinimatkat 3.2.2016 at 13:27

Kiitos Maarit 🙂 Pakko tunnustaa, että itsekin joutuu välillä postauksia tehdessä tarkistamaan kartasta paikkojen nimiä. Henkilökohtaisesti nimimuisti on nimittäin aivan onneton, eikä asia helpotu yhtään kun puhutaan paikoista oudolla kielellä 😀

• Vastaa Paula & Pentti 3.2.2016 at 19:47

Kiitos hyvistä matkavinkeistä. Olemme nyt tutkailleet Lissabonia kolme päivää ja ihastuneet näkemäämme;Sintra, Penan palatsi,
    Belev, jne. Ja sää on ollut aivan uskomattoman lämmin, tänään tarkeni paitahihasillaan koko päivän. Aurinkoa on riittänyt.
    T. Paula ja Pena

• Vastaa Pingviinimatkat 3.2.2016 at 21:56

Oi miten mukava kuulla, että reissu on ollut onnistunut ja sääkin on hellinyt 🙂 Ladatkaa aurinkoa oikein kunnolla varastoon ja nauttikaa viimeisitä päivistä!

• Vastaa Jenni / Globe Called Home 4.2.2016 at 01:03

Nää kuvat on ihan maagisia. 🙂 Etenkin tuo ukko kastanjoita myymässä, savu nousee, ja sitten tuo poika käytävässä katsomassa ylöspäin… miten te olettekaan onnistuneet nappaamaan näin hyviä tilannekuvia!

• Vastaa Pingviinimatkat 4.2.2016 at 16:44

Kiitokse Jenni! Musta tuntuu, että koko mesta oli vähän maaginen ja ehkä sitä tarttui kuviinkin. Jouluviikossa on aina jotain spessua mä luulen….

• Vastaa Anna-Kaisa Noki 5.2.2016 at 12:44

Nyt uskalsin lukea tämänkin Lissabon-postauksen, kun on liput takataskussa ja huhtikuinen Portugali siintää jo tuolla jossain. Kiitos, kun pääsin jo hetkeksi kuvittelemaan itseni paikan päällä. Ihania vinkkejä. 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 6.2.2016 at 14:46

Kiitos Anna-Kaisa! Todella mukava kuulla, että vinkit ovat olleet hyödyksi ja erityisen mukava kuulla, että reissu sinulla jo häämöttää. Vielä jokunen juttu Lissabonista on tulossa, joten ehdit vielä fiilistelemään ennen reissua 🙂