Kohteeton

#Blogisitarina – neljä vuotta Pingviinimatkoja (ja arvonnan voittaja)

6.12.2015

Saimme Sukellus Aasiaan –blogilta jo tovi sitten haasteen kertoa Pingviinimatkojen tarinan, eli aloitetaan aivan aikojen alusta – reilun neljän vuoden takaa. Neljä vuotta … huh! Aika kieltämättä rientää nopeasti, etenkin ottaen huomioon kuinka paljon siihen ajanjaksoon on mahtunut! Tarinamme alkoi puolen vuoden irtiotosta, jolle lähdimme syksyllä 2011. Vuodet ennen lähtöä olivat vierineet työtehtävissä, jotka vuosien vieriessä tarjosivat yhä vähemmän mielekkäitä haasteita. Olimme haaveilleet pidemmästä ajanjaksosta ulkomailla ja pohtineet erilaisia vaihtoehtoja sen toteuttamiseksi. Lopulta kypsyi päätös siitä, että emme halunneet asettua aloilleen yhteen pisteeseen, vaan katsomaan maailmaa monipuolisesti. Olla villejä ja vapaita!

_MG_5441-1

Tykötarpeita 6kk reissulle

_MG_0244-10

Haasteet oli puolivuotta aika eri näköisiä kuin mitä toimistohommissa

f_MG_4935-1

Se fiilis!

H-hetki koitti kirpeän aurinkoisena syyspäivänä, jolloin vihdoinkin heitimme rinkat selkään ja lähdimme kohti lentokenttää. Tuskin koskaan tuleme unohtamaan sitä jännityksen ja innostuksen tunnetta vatsassa kävellessämme Punavuorenkatua pitkin sporalle naamat virneessä. Pohdimme ääneen kuinka kulkisimme näin, kuuden kuukauden garderoobi selässä, seuraavat kuukaudet minne mieli tekisi.. Muutama viikko myöhemmin olimme saaneet pintaraapaisun reissaamisen arjesta, kun raahasimme illan hämärtyessä rinkkojamme Kuala Lumpurin läkähdyttävässä kuumuudessa iltarukouskutsujen kaikuessa kaiuttimista. Nauru oli kaukana nähdessämme kodittomat kadun varsissa ja kulkiessamme ilman karttaa kohti budjettiin sopivaa majapaikkaa.

_MG_7789-6

Reppureissaaja juomaostoksilla Mersingin bussiasemalla Malesiassa. Seuraava kohde Kuala Lumpur, johon emme ihastuneet.

Reissuarki ala- ja ylämäkineen jatkui Malesiasta haaveidemme Australiaan. Päädyimme matkustamaan bussilla halki koko mantereen Darwinista Adelaideen ja sieltä edelleen Melbournen kautta ystävän luokse Sydneyhin. Raportoimme matkaltamme kohde kohteelta paikallisten vaihtelevalaatuisten nettiyhteyksien suomissa rajoissa. Mahdollisuuksia juttujen julkaisuihin oli lähinnä kahviloissa ja mäkkäreissä, jotka tarjosivat yhtenä harvoista maksuttoman netin. Suosituimmaksi tarinaksi nousi yömme Coober Pedyn opaalikaivoskaupungissa, jossa yövyimme kuusi metriä maanpinnan alapuolella. Uusi vuosi startattiin Uudesta-Seelannista ja lopulta pääsimme perille matkamme käännöspisteeseen Stewart Islandille. Paikkaan, jonka pingviineiden mukaan blogikin sai nimensä. Tavoitteenamme nimittäin oli matkata tuolle Eteläsaaren eteläpuolella olevalle pikkusaarelle, jossa tiesimme varmuudella asuvan paljon pingviinejä. Pingiinibongauksen jälkeen käännyimme ikään kuin takaisin ja lähdimme kapuamaan hiljaksiin pohjoisemmaksi.

_MG_9339-1

Juhanan ja Frankin kaverikuva Darwinissa. Olimme päässeet perille haaveidemme maahan Australiaan!

_MG_9543-4 p hdr

Yksi ikimuistoisimmista auringonlaskuista nähtiin Darwinissa

_MG_0281-2

Joskus odottaminen kävi voimille. Tässä olemme Australiassa Kathrinen bussiaseman kahvilassa. Ulkona oli liian kuuma käyskentelyyn, joten 8h päivä vierähti melkolailla tässä. Huom, ei internettiä!

_MG_0627-15

Red Centren sydämessä, eli jossakin Kata Tjuta-kansallispuistossa

_MG_1005-11

Jos matkaa Ulurua katsomaan, niin kannattaa ehdottomasti katsoa samalla retkellä läheinen The Olgas

_MG_1622-3 hdr

Yksi alkuaikojemme suosikkipostauksista kertoi Coober Pedystä

Sydney

Vasemmalla Milla ja ihana Sydneyssä asuva ystävämme Anitra. Oikealla joulupäivän viettoa Coogee Beachillä Sydneyssä.

Dunedin

Maailman jyrkin asuinkatu Dunedinissa

qt_MG_5332-1 H

Hengästyttävän upea Queesntown

rt_MG_5900-2

Nyt sen uskaltaa paljastaa. Päädyimme huolimattomasti ajamaan sitä toista tien pätkää minkä virallisesti autovuokraamomme Ace oli Eteläsaarella kieltänyt. Tästäkin vielä jatkettiin matkaa…

_xMG_6336-1 H

Otira Highway halki Eteläsaaren ja ohi Arthur’s Passin on taatusti yksi komeimmista joita olemme nähneet

_xMG_6712-3

Kaikouraan päädyimme hetken mielenjohteesta ja hyvä niin!

_MG_4303-1

Jossakin vaiheessa Uuden-Seelannin etappiamme Me Naiset lehdessä julkaistiin lista mielenkiintoisista matkablogeista ja tuon seurauksena bloggeriin ilmestyi muutama aivan tuntematon lukija. Esimerkiksi Destination Unknown –blogin Satu.  Meillä oli ihan oikea bloggari lukijana! Taisimme peräti skoolata iltana jolloin meillä oli täynnä 50 lukijaa. Tuntui hienolta, että meidän tarinoita lukivat muutkin kuin äiskät, iskät tai ex-kollegat. Noihin aikoihin blogi myös ”hajosi” ensimmäisen kerran epäluovien ristiriitojen johdosta, joita Juhana taannoin availi (ihan tyhmässä) jutussaan. Blogi kuitenkin pysyi pystyssä ja matkamme jatkui. Päästyämme Uudesta-Seelannista takaisin Aasiaan ja Balille, julkaisi Cision listan Suomen TOP10 matkablogeista missä nimemme komeili mukana. Listalta löytyi itsellekin lisää luettavaa, esimerkiksi juuri Vuoden Matkablogi 2015 kisan voittanut Arcie Gone Lebanon. Tuon blogilöydön ansiosta syntyi ajatus siitä, että ehkä Pingviinimatkat jatkuisi sittenkin vielä pitkän reissun jälkeenkin.

Kevään myötä saavuimme kotiin ja päädyimme pikkuhiljaa takaisin oravanpyörän pyöritykseen. Päivätyöt häiritsivät pahasti bloggaamista, joten blogi päivittyi hitaasti ja harvakseltaan. Lopulta reissun tarinat oli kuitenkin saatu päätökseen ja budjetit purettua yksityiskohtaisesti. Kesä meni lähinnä purjehtiessa ja kotimaassa matkaillessa. Syksyn tullen koitti vihdoin seuraavat reissut ja suuntasimme kaupungeista parhaimpaan, eli New Yorkiin. Tuosta reissusta kirjoittaminen olikin yllättävän haastavaa, sillä enää emme kirjoittaneet päiväkirjaa. Lisäharjoitusta saimme onneksi jo joululomalla suunnatessamme pohjoisen lumille Rukalle. Samaan aikaan Suomen Matkamessuilta saimme kuulla olevamme kolmen finalistin joukossa Suomen Matkailupalkinnon saajaksi! Emme voineet uskoa, että meitä todella huomioitaisiin moisella kunnialla.

Hel_MG_1604

Kaikourasta kerätyt kivimuistot päätyivät pieneen Aaltomaljaan kodissamme

r_MG_6178-9

Mitä tehdä blogin kanssa seuraavaksi? No jatketaan tietysti seuraavien seikkailuiden myötä!

r_MG_6257-3

Enimmäinen kotimaan postaus tuli Raumalta ja kuvassa onnellinen bloggaaja Kylmäpihlajan majakalla

ny_MG_3624-1

New Yorkin kaipuu oli parin vuoden tauon jälkeen kova ja suuntasimme sinne ensimmäiseksi pitkän matkan jälkeen marraskuussa 2012. Mistä onkin tullut jokseenkin perinne.

nyc1_MG_3987-1

Ruska Central Parkissa on ehdottomasti kokoemisen arvoinen!

_MG_3847-4

Piipahdimme myös ystävämme luona Washington DC:ssä

_MG_5860-2

Joulun vietimme Rukalla ja ihailimme talvista taikamaisemaa Myllykoskella

Tammikuussa 2013 Milla suuntasi messuille jännittynein mielin katsomaan jos joku netistä tuttu naama joukosta löytyisi. Ja näinhän siinä kävi, että Inkan kanssa otettiin ekat kaverikuvat ja ihmeteltiin missä muut bloggajat luuraavat. Saimme Inkan kanssa kuitenkin kerättyä keväällä pienen joukon matkabloggaajia saman pöydän äärelle ja tuosta alkoi bloggaamisessa kokonaan uusi ajanjakso, eli sosiaalinen vaihe. Ajatuksia ja inspiraatiota bloggaamiseen tuli aivan uudella tavalla, kun ympäriltä löytyi kokonainen vertaistukiryhmä. Samaan aikaan Pallontallaajiin perustettiin blogialusta ja meitä pyydettiin mukaan. Jätimme kotimme Bloggerissa ja siirryimme WordPressin maailmaan. Kesän mittaan seikkailimme autolla Euroopassa ja jouluna palasimme Singaporeen ja Penangille. Matkamessuilla sosiaaliset verkostot kasvoivat eksponentiaalisesti ja ensimmäistä kertaa puhuttiin erilaisista yhteistöistä.

Milla & Inka

Matkamessuilla 2013 ensimmäinen kaverikuva Archie Gone Lebanonin Inkan kanssa. Sittemmin niitä on otettu aika monta lisää 🙂

_MG_0251-4

Slovenian maisemat ovat Euroopan parhaimmistoa! Vesileimamme tässä vaiheessa sen sijaan olisi voinut olla vähemmän silmiin pistävä…

_MG_0728

Kroatian Opatijassa majotuimme historialliseen Kvarner hotelliin.

_MG_0968

Menopelimme Alpo oli kerrassaan mainio ja pieniruokainen, koko kolmen viikon loman bensat olivat alle 300€.

_MG_7971

Panicalen kylä Umbriassa Italiassa

_MG_1366

Jossakin Italian ja Itävallan rajalla

_MG_9089

Onnellinen bloggaaja teki paluun Singaporeen joulukuussa 2013

_MG_4043

Katselimme nähtävyyksiä, jotka aikoinaan 6kk reissulla jäi näkemättä. Kuvassa Kek Lok Si.

_MG_9531

Parasta Penangilla on syöminen!

_MG_4258

Singaporessa huokailimme Gardens by the Bayn superpuiden yövalaistusta. Kaupunki kehittyy jatkuvasti. Näitä ei ollut vielä 2011 ja mielenkiintoista onkin nähdä mitä kaupunki taas seuraavalla kerralla tarjoaa!

Messujen aikaan saatu idea kaveriporukalla tehtävästä Norjan reissusta muuttui todellisuudeksi keväällä toukokuun lopulla matkatessamme Sadun luokse. Matka toi blogiin ensimmäiset oikeat yhteistyöt, jonka nimissä saimme esimerkiksi auton Europcarilta. Kesälomien lähestyessä reissusuunnitelmat ammottivat mystisesti tyhjyyttään ja lopulta J sai vaimonsa vakuuttuneeksi, että Madeiralle kannattaisi lähteä katsomaan maisemia. Voi mitä maisemia ne olivatkaan! Tuolla reissulla napattiin myös mahdollisesti blogimme kautta aikojen suosituin kuva, eli selfie Pico do Arieirolta. Sittemmin olemme saaneet kuulla useampien henkilöiden lähteneen Madeiralle blogimme raporttien ansiosta, mikä tuntuu tietysti todella hurjalta. Mikä vaikutus omien kokemusten jakamisella voikaan olla!

Kuvassa vasemmalta Satu, Inka, Kea, Juhana ja Karim

_MG_3313

Norjalaiset maisemat ovat aikamoisia

_MG_5429

Myös Madeiralta löytyi silmäkarkkia vaikka kuinka. Kuva Pico do Arieirolta.

_MG_5707

Kauniita ja kivisiä rantojakin Madeiralla piisasi

Harvinainen yhteiskuva ja yksi blogimme kautta aikojen suosikkikuvista

Syksy täyttyi matkoista suunnatessamme Aurinkomatkojen kanssa yhteistyössä Marokoon, bloggaaja porukalla Ruotsiin ja jälleen omatoimisesti New Yorkiin. Keväällä Milla seikkaili enemmän itsekseen Saksassa ja uudella Anthem of the Seas –risteilijällä, kun taas Juhana ahersi valokuvauskeikkojen parissa. Kulunut vuosi on tuonut tullessaan myös paljon mielenkiintoisia yhteistöitä ja kotimaan matkailua. Solo brändiblogi –projekti on kuljettanut meitä Jyväskylään, Tampereelle, Lahteen ja Pietariinkin. Bloggaajakollegoiden kanssa taas käytiin seikkailemassa Tallinnassa. Vuosi on ollut varsin mielenkiintoinen ja eräänlaisen huipennuksen se sai lokakuun alussa The Blog Awards 2015 gaalassa, jossa saimme kunnian olla yhtenä Matkablogi-kategorian ehdokkaista.

_MG_9115-Edit

Legziran ranta Sidi Ifnin lähellä Marokossa oli yksi reissumme odotetuimmista kohteista. Kyseisenä päivänä sumu vei bloggaajilta voiton ja haaveiden kuva jäi ottamatta.

_MG_9000-Edit

Puissa kiipeilevät vuohet jaksoivat Marokossa ihmetyttää

_MG_9830-Edit

New Yorkiin emme vain kyllästy koskaan, joten marraskuussa 2014 suuntasimme sinne jälleen

_MG_1156-Edit

Tammikuussa 2015 Helsinki pisti parastaan. Merisumu ja aamuaurinko pakkassäässä olivat kaunis yhdistelmä.

_MG_3212

Milla yhdessä Vaihda Vapaalle -blogin Elinan kanssa uudella Anthem of the Seas risteilijällä Royal Caribbeanin vieraana

Huippuselfie!

Helsinkiläinen huippuselfie, eli Solo Sokos Hotel Tornin säänmittausasemalla

Iisakin kirkon sisäkatto keskeltä. Kupolissa liihottaa pulu.

Solo Brändibloggaaja projekti on vienyt meidät myös Pietariin, joka oli komea kaupunki. Tässä Iisakin kirkon sisäkatto.

GOPR0149

Kesälomalla uimme Italian vesissä mm. Sislian Liparisaariin kuuluvalla Vulcanolla

Procida_-14

Saari suoraan Millan päiväunista, eli Napolinlahdella sijaitseva Procida

Estoria-10

Taas mentiin bloggaajien kanssa, tällä kertaa Tallinnaan. Kuvassa Millan vieressä Inka ja Laura

Aleksanteri Etko TBAF-6

The Blog Awards on taatusti yksi suurimmista kunnioista joita olemme neljän vuoden aikana saavuttaneet ja siitä olemme nöyrän kiitollisia

Kaiken kaikkiaan nelivuotinen taival on ollut huikea ja siihen on mahtunut paljon. Ajatus blogin takana on pysynyt samana sen aikojen alusta asti, vaikka vuosien saatossa on tyyli matkapäiväkirjasta ehkä hieman muuttunut. Edelleen haluamme tuoda lukijoillemme tuliaisiksi kauniin visuaalisen kokemuksen sekä ideoita, elämyksiä ja vinkkejäkin pursuilevan tarinan, jonka kautta pääsette mukaan meidän näköiselle virtuaalimatkalle. Tämän syksyn New York on vielä purkamatta, mutta pian me jo pakataan taas. Arvaattekos minne seuraavaksi suunnataan?

***

Yksi mahtavimmista asioista mitä Pingviinimatkojen kautta olemme päässeet tekemään on arvonnat, joiden kautta teillä lukijoilla on mahdollisuus voittaa jotakin. Tuoreimpana arvoimme majoituslahjakortin 2-hengen huoneessa kahdelle hengelle hotelli Tegelissä Suomen satumaisessa Fiskarsissa. Vastauksia kiertyi huimat 134 ja kommenttejanne on ollut aivan uskomattoman liikuttavaa lukea. Niin moni haluaisi tarjota läheisilleen aikaa yhdessä ja irtautua hetkeksi arjesta. Toivomme todella, että mahdollisimman moni teistä tekisi irtioton jossakin muodossa vaikkei tällä kertaa arpaonni suosisikaan. Yhteisiä jaettuja hetkiä läheisten kanssa ei loppuviimein voita mikään. Me toivomme, että pääsemme tekemään vastaavia arvontoja vielä paljon lisää ja julistamme Random.orgista voittajaksi aikajärjestyksessä kommentin numero 105, eli Henna ja hänen äitinsä pääsevät nauttimaan miljööstä yhdessä! Voittajalle on ilmoitettu asiasta sähköpostitse. Onnea vielä Hennalle ja oikein hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

blob.jpg-2

22 Kommenttia

• Vastaa Maarit 6.12.2015 at 15:16

Tää oli mukava postaus ja oli kiva päästä kurkkaamaan noihin alkuaikojenkin juttuihin, jolloin en vielä seurannut blogianne. 🙂 En kyllä osaa arvata seuraavaa kohdettanne.. Tekisi mieli sano Saksa, mutta enpäs ole varma. Madeira/Azorit on ollut itsellä jo muutaman vuoden ajan haavelistalla ja sinne tekisi kovasti mieli. Tuo teidän kuva Italian ja Itävallan rajalta vähän kirvelee, nimittäin päätettiin ajaa juuri sitä samaa reittiä kuin te rajan yli syksyllä, kun odotettiin upeita maisemia. Todellisuus oli se, että ajettiin niin sankassa sumussa, että näkyvyttä oli pahimmillaan ehkä viisi metriä, meinattiin kolaroida moottoripyörän kanssa, eikä nähty niitä vuoria joilla ajettiin. Kaiken lisäksi illlansuussa kun oli tarkoitus siirtyä Saksan puolelle oli tie suljettu myrskytuhojen vuoksi ja jouduimme kiertämään vielä parin tunnin ylimääräisen matkan. ja menivät sitten illan suunnitelmat mönkään. Noh sellaista se on joskus matkoilla, ettei aina kaikki osu ihan nappiin. Toiveissa on ottaa kyllä joskus revanssi tuolta alueelta… 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 7.12.2015 at 08:19

Kiva, että tykkäsit 🙂 Sitä itsekin välistä unohtaa, että kaikki ei ehkä ole seuranneet sieltä aikojen alusta asti. Kuvia vanhoista postauksista läpikäydessä tuli huomattua myös, että ihan hirvittävän paljon on materiaalia jota ei ole käytetty koskaan missään. Ehkä sitä voisi fiilistellä siis vähän useamminkin ja ihan uusillakin kuvilla 😀

Muistankin kun kerroit, että Itävallassa ei mennyt ihan putkeen. Meillä tosiaan kävi vastaava Marokon Sidi Ifnissä. Kyllähän se kirpaisee. Onneksi Itävalta ei ole kovin kaukana, joten revanssi kannattaa ehdottomasti ottaa.

Madeira oli tosi hieno ja Azorit houkuttaisi myöskin. Sinne kuitenkin sitten mieluummin kesäkuukausina 🙂

• Vastaa Arja 6.12.2015 at 22:54

Tosi kiva lukea bloginne värikästä historiaa, kun sitä riittää näinkin pitkältä ajalta! Minulle olette tainneet upeiden kuvien myötä osaltaan herättää orastavan New York -kuumeen 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 7.12.2015 at 08:21

Kiitos Arja 🙂 Mukavaa jos olemme onnistuneet tekemään kunniaa lempikaupungillemme ja aiheuttamaan pienimuotoisen matkakuumeen sinullekin.

• Vastaa Laura R. / RIMMA + LAURA -matkablogi 7.12.2015 at 09:13

Tämä on ehkä paras, kattavin ja kivoin #blogisitarina-juttu, mitä on tullut luettua, kiitos siitä! Itse muistan hypänneeni teidän kelkkaan silloin, kun alettiin varovasti suunnitella häämatkaamme joskus talvella 2012. Muistan kun höpötin Laurille monta kertaa et ”kato nyt näiden pigviinimatkalaisten kuvia tuolta Ausseista ja Uudesta-Seelannista, tonne on pakko päästä!” Aika monta ihanaa tarinaa on sittemmin tullut täältä luettua, vinkkiä napattua ja mikä parasta, on ollut mahtava päästä tutustumaan myös IRL! <3

• Vastaa Pingviinimatkat 8.12.2015 at 07:59

Voi kiitos Laura <3 Olipa todella mukava kuulla, että tykkäsit. Aika aikojen alusta asti sinäkin olet mukana kulkenut. Muistan myös hyvin, kun lukijaksi Bloggerissa ilmestyi Palomiehen morsian 😀 Häihin hurahtaneena seurailin sitäkin aina välillä ja tietysti olin heti alusta asti mukana kun lähditte eeppiselle häämatkallanne. Ja kuten sanottua, parasta kuitenkin kaikessa on ollut tutustua myös IRL <3 -Milla

• Vastaa Maarit Johanna 7.12.2015 at 09:18

Voi miten hauska lukea näin kattavasti teidän blogin käänteistä! On ainakin mulla mennyt ihan ohi Pingviinimatkojen alkuaikojen käänteet. Muistan ainakin tuon teidän Norjan reissun ja niin puhisin kun kävitte ihanissa Rondanen maisemissa. Onneksi mekin päästiin tänä kesänä niitä katselemaan.

Olispa ollut hauskaa bloggailla jo silloin kun ei paljon matkablogeja vielä ollut!

Meille on tullut pienimuotoinen Madeira-kuume. Vuoden ajan ollaan oltu sitä mieltä, että 2016 keväällä lähdetään Teneriffalle. Kunnes muistin, että Madeiralle pääsisi myös. Tuon blogin suosituimman kuvan myötä tuli vähän sellainen fiilis, että meidänkin pitäs kävästä ottamassa sellainen 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 8.12.2015 at 08:03

Matkablogien määrä on kieltämättä noussut kohisten viimeisen parin vuoden aikana 😀 Fiilikset on kieltämättä aina kohdillaan, kun ensin haaveilee jostain maisemista ja sitten pääsee ne todistamaan omin silmin. Suosittelemme siis ehdottomasti Madeiraa 🙂 Olispa mukava lukea sieltä muidenkin juttuja 🙂

• Vastaa Jenna / With huge passion for life 7.12.2015 at 19:22

Ei vitsi, miten kivasti kirjoitettu. Kyllä teilläkin on jo värikäs ja antoisa blogihistoria takana 🙂 Mä oon inspiroitunut niin monesta teidän postauksesta! Ehkä myös pieni New York- matkakuume on tarttunut tästä blogista 😉

• Vastaa Pingviinimatkat 8.12.2015 at 08:05

Kiitos Jenna 🙂 Ihan kultaakin kalliimpaa on kuulla, että olemme voineet inspiroida muita <3 Ja helppo kyllä kuvitella, että New York olisi mieleenne, joten ei muuta kuin reissua suunnittelemaan!

• Vastaa BIKKE 7.12.2015 at 23:20

Mahtavia selffieitä! Ja onnea voittajalle 🙂

• Vastaa Kiira / Lifelong adventure 8.12.2015 at 18:23

Upea postaus! Kun kerroit teidän irtiottoreissusta, pystyin tuntemaan perhoset vatsanpohjassa. En oo koskaan kokenut mitään vastaavaa, kuin matkustaessani. Siinäpä syy miksi reissuun halajaa aina uudelleen ja uudelleen. Onnea neljävuotiaalle! 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 8.12.2015 at 19:50

Kiitos Kiira! Hyvin sen kiteytit, se on se tunne nimen omaan jo yksin miksi kannattaa lähteä 🙂

• Vastaa Kaukokaipuun Nella 8.12.2015 at 19:32

Onnea upeasta blogitaipaleesta <3 Olkoot se pitkä ja menestyksekäs!

• Vastaa Rimma | RIMMA + LAURA -matkablogi 8.12.2015 at 21:29

Tää oli huippu postaus! Niin paljon jo koettu ja huippuja juttuja edessä <3 Onnea 4-vuotiaalle!

• Vastaa Sanna I Siveltimellä 8.12.2015 at 23:02

Aivan ihana ja huikea on ollut kyllä tämä teidän blogitaival! Tämä oli totta tosiaan hyvä läpileikkaus bloginne historiaan. Bloginne joka aina inspiroi huikeilla kuvillaan! On ollut myös huippua tutustua ihan livenä, ja ennen kaikkea isot kiitokset kaikista niistä vinkeistä ja tsempeistä reilu vuosi sitten, kun vasta oma iso irtiottomme oli silloin edessäpäin. Silloin tarvittiin vertaistukea henkilöiltä jotka ovat itse kokeneet saman. Kiitos <3

• Vastaa Pingviinimatkat 9.12.2015 at 08:25

Kiitos Sanna! Mukava kuulla, että olemme voineet paitsi inspiroida, niin myös tukea teitä oman seikkailun ollessa vielä edessä <3 On ollut upea tutustua sinuunkin 🙂

• Vastaa Inka 9.12.2015 at 07:39

Onnea neljästä vuodesta! <3 On ollu ensiluokkaista päästä tutustuun teihin!!