Lahti Suomi

Suomen Chigagoon – Solo Sokos Hotel Seurahuone, Lahti

20.9.2015

Solo Lahden Seurahuone

Vaivaisen tunnin ajomatkan päässä Helsingistä Vesijärven rannalla sijaitseva Lahti oli meille vielä kuukausi takaperin aika iso kysymysmerkki. Toki Salpausselän talviurheilukisat, Sibelius-talo ja Messilä ovat tulleet tutuiksi. Tiesimme Cheekin, Sliippareiden ja Luhdan olevan sieltä kotoisin, mutta muuten sivistyksemme n. 100 000 asukkaan kaupungista oli naurettavan huonolla tasolla. Suomen Chicagoksi sitä joskus kutsuttiin ja Kake Singersin laulussa ei Lahteen asti taidettu koskaan päästä, vaan päädyttiin Mäntsälään. Saadessamme nyt mahdollisuuden vierailla kaupungissa Sokos Hotel Solo-projektin myötä, lähdimmekin reissuun varsin avoimin mielin ja suurella mielenkiinnolla. Mitä Lahdella olisi meille tarjottavana?

Aloitimme viikonlopun suunnittelun Lahti Regionin sivuilta, jotka olivat iloksemme varsin hyvin toteutettu. Lähiseudun luontokohteita oli tuotu sivuilla esiin varsin paljon ja ’Lähde luontoon’ osion kautta löytyikin monta mielenkiintoista vierailun arvoista kohdetta. Saimme myös majapaikaltamme Solo Sokos Hotel Seurahuoneelta kiitettävän vinkkilistan alueen luontokohteista ja sinetöimme viikonlopun teemaksi ’Luontoa ja lepoa’.

_MG_7102_1-Edit

_MG_7128-horz

Odotimme viikonloppua oikein poikkeuksellisen paljon ja lähdimme matkaan hyvissä ajoin perjantaina. Satoi kaatamalla, mikä kieltämättä hieman huoletti. Ulkona vellova syksyä enteilevä sää unohtui kuitenkin saapuessamme Solo Hotelli Seurahuoneen huoneeseen. Viistokattoinen kotoisa huoneemme oli niin ihana, että sinne olisi huonon sään sattuessa voinut hautautua koko viikonlopuksi. Hautautumisemme kesti kuitenkin vain tovin kun päätimme nauttia alakerran Trattoriassa päivällisen. Ravintola oli selvästi myös paikallisten suosima, eikä ihme, sillä ruoka oli todella hyvää ja palvelu kruunasi koko potin. Menú Dello Chef suositusviineillä oli hyvin suunniteltu ja maukas kokonaisuus, jonka nauttisimme kernaasti uudestaan.

_MG_7043-horz

Leipä oli paikallista ja tuoretta ja sitä ei voinut saada liikaa

_MG_7089

Costolette Di Agnello eli karitsankaretta

_MG_7066-Edit

Lauantaina heräsimme hyvin levänneinä aurinkoiseen säähän ja nautimme kunnon aamiaisen ennen päivän luontoseikkailuja. Auton keula kurvattiin heti ensimmäiseksi Hollolan suuntaan Kiikunlähteelle, josta Milla oli lukenut Vaihda Vapaalle –blogista aiemmin keväällä. Perillä lähteellä ei ollut lisäksemme muita, joten saimme ihastella paikkaa rauhassa. Suomen suurimman lähdealtaan vesi oli aivan uskomattoman kirkasta! Emme ole Suomessa nähneet missään vastaavaa. Jokainen pohjalla lepäävä puunrunko ja oksa näkyi selvästi. Kuvausolosuhteet olivat haastavat kirkkaan taivaan ansioista, joten sitä varalta, että nämä eivät anna täysin oikeutta, niin kannattaa paikka käydä katsastamassa ihan omin silmin.

_MG_0896-horz

Kiikunlähteeltä kurvailimme kauniissa maalaismaisemassa Messilän suuntaan, jonka läheltä löytyy Pirunpesä. Tiesimme pesän ympäristössä olevan luontopolkuja, mutta emme olleet niihin niin kovin tarkkaan perehtyneet. Olisi ehkä kannattanut. Auto laitettiin parkkiin siihen missä Google Maps kertoi määränpään olevan. Lähdimme tarpomaan metsään päätyäksemme golf-kentän laidalle. Kimakan “fore” huudon ja pallosateen uhan saattelemana painelimmekin takaisin metsän suojaan ja lopulta olimme oikealla polulla. Pirunpesän peräti 10 metriin nousevia seinämiä ei ollut vaikea löytää ja pohjalla seistessä paikka oli varsin vaikuttava. Kuten aina, niin piti meidän tietysti kiivetä kivenlohkareita pitkin ylös huikeiden maisemien toivossa. Ylempänä oleva rotko olikin varsin komea, mutta mitään kauaskantoisempia maisemia emme tällä kertaa päässeet todistamaan. Jatkoimme matkaa metsäpolkua pitkin, missä ei kyllä voitu sanoa olevan ryysistä, sillä emme törmänneet juuri kehenkään.

Kukkulankuningatar

_MG_7191

Luonto-12

Luonto-10

Luonto-9

Alkuillasta otimme hotellilta Jopot alle ja lähdimme etsimään päivällispaikkaa. Jopoilla hotellin lähialueisiin on todella näppärä tutustua ja sulauduimme täydellisesti paikallisväestöön, joiden keskuudessa fillari näytti olevan yleinen kulkupeli. Ajelimme kohti järven rantaa ja pysähdyimme ihmettelemään vaikuttavaa suihkulähdettä. Kyseessä oli Vesiurut, musikaalinen suihkulähde, joka valitettavasti oli vierailumme aikaan huollossa. Jos olet liikkeellä Lahden suunnalla, niin kannattaa tarkistaa täältä esitysaikataulu. Ainakin näin pimeinä syysiltoina näyttäisi muiden kuvien perusteella varsin vaikuttavalta valon, veden ja musiikin näytökseltä. Nälkä ajoi meitä polkemaan edelleen ja löysimmekin varsin hauskan paikan, jossa vatsat tulivat täyteen varmuudella. Kauniilla paikalla järven rannalla sijaitseva ravintola Teivaan Lokki  nimittäin tarjoili grillibuffetin 20€ korvausta vastaan. Kauniina kesäiltana oli mukava istua terassilla ja ammentaa lautaset täyteen grillibuffan antimia. Jatkoimme vielä pyöräilyä rantaa pitkin Sibelius-talolle ja takaisin hotellille, jossa nautimme pimenevästä elokuun illasta varsin viihtyisällä sisäpihan terassilla.

Rapu- ja grillipaikka löytyi hotellin Jopolla polkaisemalla

_MG_7140_1-Edit

Sunnuntain aamiaistankkauksen jälkeen luovutimme haikeina huoneemme ja suuntasimme vielä hyvän sään aikana lähiseudun luontoon. Kohteeksi valikoitui moottoritien läheisyydessä sijaitseva Linnaistensuo, joka osoittautuikin viikonlopun yhdeksi mielenkiintoisimmaksi. Ruskasta oli jo selviä merkkejä ja pitkospuilla kävellessä olikin vaikea uskoa olevansa Etelä-Suomessa, sillä niin paljon pohjoisemmista kolkista meitä maisema muistutti. Sää oli todella upea ja moneen kertaan huokasimme kuinka upealta suo mahtaa ruskan aikaan näyttääkään. Tästä on nyt pari viikkoa aikaa, joten jos ajelette Lahden moottoritietä pitkin, niin tässä kannattaa ehdottomasti pysähtyä ja ladata akkuja pienellä pitkospuukävelyllä.

Luonto-4

Luonto-5-horz

Luonto-8

Luonto-13-horz

Luonto-3

Makrolinssillä oli suolla käyttöä

Luonto-6

Luonto

Suosittelemme pidempääkin pysähdystä Lahden suunnalla. Me palasimme kotiin hyvin levänneinä ja akut ladattuina uuteen viikkoon. On upeaa päästä todistamaan kotimaan kauneutta ja tutustua mielenkiintoisen maamme eri kaupunkeihin ja mitä niillä on tarjottavana. Me ainakin suunnittelemme visiittiä talvikaudelle, sillä niin hyvä maku ja iso kasa kuvamateriaalia meille tästä elokuisesta vierailusta jäi. Lisäkuvia luonnosta kaipaavien kannattaa katsastaa myös oravakuiskaaja Konsta Punkan otokset heinäkuulta, jotka ovat varsin komeita!

***

Vierailu Seurahuoneella oli osa vuoden 2015 projektia, jossa vierailemme jokaisessa Solo Sokos Hotellissa. Nämä postaukset tunnistaa helposti postauksen alussa näkyvästä ’Solo Brändibloggaaja 2015´ merkistä.

11 Kommenttia

• Vastaa Karoliina 20.9.2015 at 17:32

Olipa hauska lukea, itselleni tämän nykyisen asuinkaupungin salat vielä melko tuntemattomat vaikka täällä kohta jo neljä vuotta asunut 😉

• Vastaa Pingviinimatkat 21.9.2015 at 07:27

Kiva, että tykkäsit 🙂 Teidän täytyy selvästi Sannan kanssa lähteä käyskentelemään yhdessä lähialueen luontoon, jos on vielä molemmille tuntematonta aluetta.

• Vastaa Sanna I Tuntematon turisti 20.9.2015 at 19:06

Ihanaa, että viihdyitte! Todella kivalta näyttää tuo teidän huone! Muuten Seurahuone onkin tuttu paikka näin lahtelaiselle ja en voi muuta kun paikkaa kehua 🙂 Vesiurkuja suosittelen myös! Noloa tunnustaa, mutta nuo luontokohteet on kaikki vieläkin näkemättä, vaikka mä siis olen asustanut täällä jo kohta 40 vuotta! Jospa tästä nyt tulis inspiraatiota lähteä vähän retkeilemään!

• Vastaa Pingviinimatkat 21.9.2015 at 07:31

Oli kyllä todella kiva ja tunnelmallinen hotelli! Ja alakerran ravitsemusliikkeissä mukavasti elämää paikallisten siivittämänä, mikä voi olla hotelleille välistä haastavaakin. Vesiurkuja varten meidän täytyy selvästi pistäytyä uudestaan, viimeistään sitten ensi keväänä. Kuten Karoliinallekin tuossa yllä sanottiin, niin teidän täytyy nyt lähteä yhdessä tutustumaan lähialueen luontoon, niin tulee kerta heitolla molemmille tutuksi 😀

• Vastaa eve 20.9.2015 at 20:13

Ihania kuvia!
    Tämähän toi kivasti inspiraatiota Lahti-retkelle, jota on suunniteltu jo ties miten kauan… hotellissa yöpyminen olisi ehdottomasti hyvä juttu, vaikka kavereitakin sieltä suunnalta löytyisi…

• Vastaa Pingviinimatkat 21.9.2015 at 07:33

Kiitos Eve ja ihana kuulla, jos pystyimme inspiroimaan oman intoilumme kautta 🙂 Seurahuonetta suosittelemme lämpimästi. Aamiainenkin on niin mainio, että kannattaa kutsua ne paikalliset kaveritkin sitä nauttimaan.

• Vastaa Elina | Vaihda vapaalle 22.9.2015 at 09:22

Te olette olleet kyllä tosi ahkeria Lahteen ja lähialueisiin tutustujia ja keränneet tähän hyvät vinkit! 🙂 Entisenä hollolalaisena kaikki muut paikat oli tuttuja, mutta Linnaistensuohon pitäisi käydä vielä joskus tutustumassa. Lahdesta löytyy vaikka mitä!

• Vastaa Pingviinimatkat 22.9.2015 at 22:28

Kiva kuulla, että tykkäsit 🙂 Meillä jäi vielä parin reissun verran paikkoja tutkittavaksi, joten täytyy alkaa suunnitella seuraavaa. Linnaistensuo on varmaan nyt ihan todella upea, kun ruska on voimistunut sitten meidän visiitin. Kannattaa laittaa agendalle jos tuolla päin pääsee piipahtamaan. Kiitos vielä Kiikunlähde -vinkistä!

• Vastaa Maarit 23.9.2015 at 22:25

Teillähän on ollut viikonloppu täynnä aktiviteetteja. Mukavalta näyttää. Täältä Suomesta löytyisi niin paljon kaikkea tutkittavaa, pitäisi vaan enemmän reissata kotimaassakin. Tuonne Kiikunlähteelle tahtoisin minäkin, ja monta muuta hyvää vinkkiä tarttui tästä korvan taa! 🙂

• Vastaa Pingviinimatkat 24.9.2015 at 07:26

Kiva, että löytyi toteuttamisen arvoisia vinkkejä 🙂 Nämä kotimaan minilomat ovat kyllä olleet ihania poikkeamia arjessa pitkin vuotta! Suosittelemme lämpimästi tekemään irtiottoja täälläkin.

• Vastaa Jenna 24.9.2015 at 11:48

Mahtavia otoksia! Kuulostaa ihanalta aktiviteettiviikonlopulta. Oli varmasti voimaannuttava miniloma, kun pääsitte luonnon keskellä niin paljon olemaan. Kiikunlähde näyttää niin kauniilta 🙂