Malesia

Seuramatkalla Kuala Lumpurissa

16.2.2014

Jos peilaamme taakse jääneen reilun vuoden matkoja, niin on niistä ollut runsaasti opittavaa matkavakuutuksen osalta. Marraskuussa 2012 hirmumyrsky Sandy iski New Yorkiin juuri lähtöpäivällemme ja suunnitelmat menivät uusiksi. Kesälomalla 2013 eivät matkatavarat kulkeneet mukanamme Air Berlinillä lentoyhtiön kotipesän kautta Stuttgartiin ja odoteltiin niitä lopulta pari päivää. Tällä kertaa talvilomareissullamme hajosi Airbus 380, jonka piti tuoda meidät Kuala Lumpurista Pariisiin ja paluumme viivästyi kokonaisella vuorokaudella. Tähän asti on kaikkien korvausten hoitaminen sujunut ongelmitta Pohjolan kanssa, mutta kylähän sitä taas toivoisi, että ei tarvitsisi olla yhteydessä seuraavilla reissuilla.

New Yorkin reissusta ei vakuutusyhtiö ollut korvausvelvollinen, eikä myöskään Supersaver, jonka kautta lentomme oli hankittu. Onneksi lentoyhtiönä oli Finnair, joka ystävällisesti siirsi meidät muutaman päivän päähän ensimmäisille vapaille lähdöille. Sen sijaan menetimme kaksi maksettua yötä hotellissa, sillä pihistelimme ja otimme halvimman huoneen jota ei voinut perua varauksen jälkeen. Kalliimpien hotellien kanssa emme tule toistamaan tätä virhettä. Viime kesänä matkatavaroiden jäätyä Berliiniin jouduimme tietysti hankkimaan hieman uutta vaatetta niskaan, sekä perus hygienia tarpeet. Vakuutuksesta saimme kaikki kuiteilla olleet ostokset takaisin yhdellä puhelinsoitolla. Kiitos siitä Pohjola!

Talvilomalta paluumme kotiin alkoi perinteisellä huoneen luovutuksella ja iltalennon odottelulla. Singaporen kentällä kelpaa onneksi odotella, sillä tekemistä piisaa useammaksikin tunniksi, mutta palataan tähän vielä toisella kertaa. Illalla nousimme koneeseen ensimmäiselle etapille Kuala Lumpuriin. Malaysian Airlines oli ilmoittanut jo päivällä tekstiviestillä, että Pariisin koneemme pääsisi matkaan reilun tunnin alkuperäistä myöhässä, eli noin yhden aikaan yöllä. KL:n kenttä on onneksi myös oikein mukava ja netti ilmainen, joten ajan saa lentämään helposti. Koneeseen päästyämme ilmoitti kapteeni, että joudumme hieman odottelemaan kun korjaavat jonkun ilmaantuneen vian. Parin tunnin paikallaan istumisen jälkeen alkoi hieman jo turhauttamaan, kun edessä olisi kuitenkin vielä 13 tunnin lento Pariisiin ja sieltä edelleen vielä kolmisen tuntia Helsinkiin. Lopulta noin kolmen tunnin istumisen jälkeen kapteeni ilmoitti, että koneen tankista on löytynyt massiivinen vuoto, emmekä voisi lähteä mihinkään. Matkustajia pyydettiin poistumaan koneesta ja ilmoitettiin, että vuorokausi myöhemmin tämä vuoro starttaisi matkaan.

Melko laihalla informaatiolla kaikki noin 500 matkustajaa siirtyivät terminaaliin ja jonkinlaiseen jonon tapaiseen informaatiotiskin eteen. Jonosta ei ollut hetkeä myöhemmin tietoakaan, kun ensimmäinen virkailija tuli tiskin eteen huutelemaan ohjeita. Porukka hyökkäsi kuin hyeena-lauma virkailijan kimppuun. Seuraavan tunnin ajan yritimme saada jotakin tolkkua epämääräisestä ohjeista, jotka tuntuivat olevan jokaisella virkailijalla erilaiset. Päätimme lähteä katsomaan josko löytäisimme muualta kentältä toista tiskiä, jossa tiedustella vaihtoehtoisia lentoreittejä. Kierroksemme veti vesiperän ja hetkeä myöhemmin olimme sen yhden ja ainoan klo 04:30 auki olevan infotiskin luona, josta iso osa matkustajista oli häipynyt jo ties minne. Keskustelu tiskillä veti vesiperän myös vaihtoehtoisille lennoille, sillä kaikki olivat kuulemma täynnä niin Singaporesta, Bangkokista, kuin Euroopankin kenttien kautta. Ei auttanut kuin ottaa vastaan ohjeet etsiä terminaalin edestä bussi, joka veisi meidät hotelliin. Matkatavaroita emme saisi mukaan.

Jokunen vuosi sitten olimme vastaavassa tilanteessa Milanossa, jossa meni viisi ja puolituntia pienen Blue1:n koneellisen vastaaviin järjestelyihin. Olimme siis varsin tyytyväisiä istuessamme bussissa vain kaksi tuntia koneesta poistumisen jälkeen. Majapaikaksemme valikoitui Marriott Putrajaya, joka sijaitsee golfkentän vieressä Kuala Lumpurin keskustan ulkopuolella. Harmistus myöhästymisestä kaikkosi aika tarkalleen sillä hetkellä kun bussi kurvasi tämän käsittämättömän kompleksin eteen. Hotellin aula jo itsessään kun oli ehkä Helsingin rautatieaseman kokoinen! Aamiaistarjoilu alkoikin sopivasti klo 6:30 saatuamme avaimet huoneeseemme, joten saimme lopulta ruokaakin ennen vaipumista äärimmäisen pehmeisiin lakanoihin. Jo aamiainen osoitti, että yhtään kolmesta meille tarjottavasta ateriasta ei kannattaisi jättää väliin, joten heräsimme kärppinä yhden jälkeen lounaalle. Seisovassa pöydässä notkui antimia kaikista maailman kolkista ja trio soitteli tunnelmamusiikkia taustalla.

_MG_4337

Tässä komeilee koko Malesian korkein sisätila

_MG_4329

Koneen viimeiset matkustajat ja jonon häntä aamun varhaisina tunteina

_MG_4332

Eihän siinä enää malttanut nukkumaan mennä, vaan kiertelimme hotellialuetta ja räpsimme kuvia paikasta, jonne emme olisi varmasti koskaan omin avuin eksyneet. Kertaalleen olemme muinoin oppineet, että uima-asu kannattaa pakata aina menomatkalla käsimatkatavaroihin. Nyt täytyy sanoa, että kannattaa pakata myös paluumatkalle! Uima-allas oli nimittäin niin houkuttava, että taisi pari painokelvotonta sanaa päästä, kun tajusimme ettemme pääsisi pulahtamaan. Kyselimme allaspojalta löytyisikö jostain jotain myymälää, josta moiset voitaisiin ostaa, mutta saimme kuulla kaikkien olevan sunnuntaisin kiinni. Emme onneksi uskoneet yhtä sanaa vaan tiedustelimme varmuuden vuoksi vielä hotellin respasta. He neuvoivat piilossa olevaan matkamuistomyymälään, jossa oli kuin olikin bikineitä ja yhdet miesten uimahousut. Mistään kauniista asuista ei tässä kohtaa voida puhua, mutta pääsimme sentään viettämään bonusiltapäivää altaalle!

_MG_4347

Tupla-agenda! Kuvaaja esittelee mittakaavaa ja malli mukavaa matkustusasua blogin lukijoille.

_MG_4368

Näkymä huoneen ikkunasta ei houkutellut pimentämään huonetta ja painumaan lakanoiden väliin

_MG_4359

Onneksi lopulta löytyi ratkaisu ja pääsimme polskimaan altaaseen.

Illalla kaikki sujui ongelmitta ja koneeseen uudemmin jonottaessamme alkoi jo tuntua kuin olisimme seuramatkalla, kun samat naamat pyörivät jatkuvasti ympärillä. Meitä Suomalaisia oli lennolla noin parisenkymmentä ja Pariisissa olimme tietysti taas samoilla tiskeillä samoissa jonoissa. Finnair sai meidät onneksi vastaavalle lennolle Helsinkiin, kuin minkä edellisenä päivänä missasimme. Tasan 24 tuntia suunniteltua myöhemmin laskeuduimme Helsinki-Vantaalle ja odottelemaan laukkuja. Laukut eivät jaksaneet pysyä enää perässämme Pariisista Helsinkiin ja näinpä täyteltiin taas kadonneiden matkatavaroiden lappuja. Milla oli onneksi ostanut Uniqlolta pieneen pussiin mahtuvan untuvatakin, mutta J:llä ei ollut pakkaselta suojautumiseksi kuin huppari. Vielä enemmän kävi sääliksi Suomalaista tyttöä shortseissa ja tennareissa… Vakuutushan ei korvaa kotipesän päässä koituvaa matkatavaroiden odottelua mikä kannattaa huomioida käsimatkatavaroiden pakkailua suunniteltaessa.

Matkatavaratkin tulivat lopulta reilun vuorokauden perässä ja matka saatiin onnellisesti kaikilta osin päätökseen. Vakuutus korvaa molemmille meille odottelusta sopimuksen mukaisen korvauksen, muttei menetetystä tulosta, joka koitui Millalle vuorokauden myöhässä tapahtuneesta töihin paluusta.

11 Kommenttia

• Vastaa Sanna 16.2.2014 at 11:33

Moi! Onko olemassa mitään matkavakuutusta, joka korvaisi myös menetetyt työpäivät? Ilmeisesti hotelliöitä ei mikään vakuutusyhtiö korvaa, jos syynä on luonnonilmiö, mutta muuten kai ?

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 16.2.2014 at 22:05

Varmasti löytyy sellainenkin vakuutus, jos on valmis laittamaan rahaa tiskiin. Tuo luonnonilmiö on tosiaan kaikien kaikkiaan vähän spesiaalimpi tilanne. Ovat tuhkapilven jälkeen oppineet ja vastaukset saa todella nopeasti. Näissäkin varmasti on vakuutuksissa eroja ja kannattaa perehtyä huolella niihin pikkupräntteihinkin. Me kävimme ihan erikseen tapaamassa virkailijaa ja yhteisesti puntaroimme sopivimmat vaihtoehdot ja skenaariot meidän tarpeisiin. Suosittelemme myös muille, jos ihan ne perus vaatimukset ja ehdt ei oikein sovi omaan reissutyyliin, niin aina saa kyllä muokattua.

• Vastaa Lena / london and beyond 16.2.2014 at 11:37

Todella mielenkiintoinen postaus, vaikkakin teillä matka viivästyikin. No, ei tuolla Kuala Lumpurin hotellissa liene ongelmia odotella 🙂

Hyvä muistutus myös vakuutuksen tarpeellisuudesta, pieni investointi voi pelastaa monelta. Itsellä tosin erittäin huonoja kokemuksia Pohjolasta – asuin vuosia sitten Skotlannissa ja lähdin Transsiperian reissulle. Varmistin moneen kertaan Pohjolasta että onhan vakuutus varmasti voimassa (vietin paljon aikaa myös Suomessa ja olin Suomessa kirjoilla). Aina oli vastaus että tottakai on. No, lopuiviimein reissun jälkeen selvisi että oleiluni Suomessa ei ollut riittäävää matkavakuutuksen voimassaoloon ja täten olin reissannut Siperian poikki junalla ilman vakuutusta. Onneksi mitään ei tapahtunut mutten ole sen jälkeen kyseisen firman asiakkaana ollut.

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 16.2.2014 at 22:15

Taitaa juu olla aika yleinen käytäntö, että jos on yli 3kk poissa Suomesta, niin tavallinen matkavakuutus ei enää riitä, koska Kelallakin on siihen sanottavaa. Mekin ostimme ns. jatkoaikaa omalle vakuutukselle silloin kun olimme 6kk reissussa, vaikkakin täällä tietysti koko ajan kirjoilla. Yli 3kk oleskelusta poissa Suomesta tulee ilmoittaa tosiaan myös Kelaan tai on riski tippua sosiaaliturvan ulkopuolelle ja tällöin on myös korkea riski ettei suomesta ostettu vakuutus olisikaan voimassa. Surullista, että Pohjolassa ei ole sinua osattu auttaa kunnolla. Noissa tilanteissa tekisi aina mieli pyytää rahat takaisin.

• Vastaa Kea 16.2.2014 at 12:30

Mulla on ollut jo liki kymmenen vuotta koti/matkavakuutuksena aluperin Veritas, nykyään siis Aktia/Folksam, ja vasta ekaa kertaa jouduin käyttämään sitä viime syksyisen automurron jälkeen. Ja kaikki toimi moitteetta! Kaiken sain takaisin valokuvia tietenkin lukuunottamatta. Vakuutus on asia joka kyllä kannattaa aina olla kunnossa, mutta sen oppii yleensä vasta siinä vaiheessa kun joku menee pieleen.

Ja harmi tosiaan noi työpäivät, niitä en usko että kukaan korvaa… sellasta mulla ei onneks oo vielä käyny. 🙂

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 16.2.2014 at 22:18

Näinhän se on, että vakuutukset punnitaan aina vasta sitten kun niitä tarvitaan. Onneski sait omasi takaisin! Monessa muussa olisi voinut tulla maksimikorvaussummat vastaan, jotka saattaa olla perusvakuutuksessa yllättävänkin pieniä (nostettavissa tosin aika pientä vuosittaista summaa vastaan).

• Vastaa Inka 16.2.2014 at 13:26

Eikä miten siistiltä näyttää, olis voinu käydä huonomminkin! Onneksi saitte uikkarit hankittua ja pääsitte altaalle, koisia ehti taatusti sitten lentokoneessakin. 🙂

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 16.2.2014 at 22:19

Ja voi Inka sä olisit rakastanut niitä seisovan pöydän antimia! Tajuton määrä kaikkea hyvää kaikista maailman kolkista. Suurin huoli oli, että kaikkea ei vaan yksinkertaisesti pystynyt maistamaan 😀

• Vastaa Kaukokaipuun Nella 17.2.2014 at 21:05

Kaikkea teillekin on ehtinyt sattua.. 🙂 Mutta hei, hyvä ruoka parempi mieli. Ja biksut! Ja tuo tupla-agenda kuva on aivan loistava!

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 17.2.2014 at 22:10

Todellakin, hyvä ruoka parempi mieli 😀 Ja turha se on näistä tilanteissa ressailla, sillä ei ne asiat sillä oikene kuitenkaan ja parhaan avun saa varmasti olemalla ihmisille ystävällinen. Ei se yksittäisen virkailijan vika ole kuitenkaan jos kone ei nouse ilmaan. Ja turvallisuus ennen kaikkea. Ja hei, ehkä tää muuttuukin nyt päivän asu -blogiksi, bua-a-ahaa 😀

• Vastaa Jenni 27.2.2014 at 10:26

Kaikkea sitä reissussa sattuu ja tapahtuu! Mulla on tällä hetkellä melkoinen pulma, kun oon lähdössä vuodeksi tai kahdeksi Afrikkaan tekemään duunia. Pohjolan vakuutus korvaa yhden vuoden, mutta ei hajuakaan mitä teen toisen vuoden kanssa, kun ei siellä oikein huvita olla ilman vakuutusta… Ja mitähän mä teen Kelan kanssa, kun hirvittäää se että meneekö mulla oikeus suomalaiseen sosiaaliturvaan! Silloinhan mulla ei ole mikään vakuutus enää voimassa! Praaah… Täytyypä funtsia asiaa…