Georgetown Malesia Penang

Illallinen Intiassa – Georgetown, Penang

3.1.2014

Penangin päivät lähtivät noudattelemaan samaa kaavaa kuin mitä viime kesänä Italian Umbriassa. Toisin sanoen joka toinen päivä on vähän retkeilty jonnekin ja joka toinen taas vaan otettu rennosti. Hotellin aamiainen on aivan uskomaton, joten olemme keskittäneet päivän toisen ruokailun vasta päivälliseen. Ruokailusta täällä saa kehitettyä helposti oman taiteenlajinsa ja ohjelmanumeron, sillä valinnan varaa Food Courteista ja ravintoloista Penangissa piisaa!

Edellisellä visiitillä ruokailimme useasti Tanjung Bungah alueella sijaitsevan hotellimme vieressä olevalla Food Courtilla. Lisäksi retkeiltiin Georgetowniin erityisesti intialiasen ruuan perässä. Ensimmäisenä iltana halusimme aloittaa rutiinit vanhasta tutusta Kapitan –nimisestä ravintolasta Little Indiassa. Tutuissa paikoissa piilee parin vuoden tauon jälkeen aina pieni riskinsä, ettei se sitten olekaan ihan sitä mitä muisteltiin. Tällä kertaa nämä innostuneet turistit saivat kylmää vettä niskaan kiireisessä lauantai-illassa. Paikka oli aivan ääriä myöden täynnä ja meidät ohjattiin yläkertaan istumaan. Tarjoilijat eivät olleet huomaavinaankaan ja  kun lopulta joku tuli kysymään tilausta, niin oli asenne kyllä todella kohdillaan. Yritimme jättää tilausta ja tyyppi lähes kivahti, että ette te sitä ota vaan tätä ja osoitti jotakin naan-settejä. Yritettiin kysyä, että mitä annokset mahtaa sisältää ja kun proteiinista ei ollut tietoakaan, niin tiedusteltiin moisten ruokien perään. Siinä vaiheessa tyyppi lähes karju meille, että eihän meillä sellaista ole tähän aikaan tarjolla, katsokaa nyt miten paljon ihmisiä! Tuumattiin että antaa olla, saa sitä ruokaa muualtakin.

Seuraavana päivänä otettiin revanssi Little Indiaan ja suunnattiin Karaikudi nimiseen ravintolaan (No.20 Lebuh Pasar). Todettiin kävelleemme onnemme ohi edellisenä iltana, koska ei kehdattu kurkkia suljettujen ovien taakse (ulospäin ei nähnyt yhtään minkälaisesta paikasta mahtaa olla kyse). Tömähdimme paikalle puoli kuuden aikaan, jolloin ei vielä päässyt tilaamaan tandoori-ruokia, joten menimme tappamaan puolituntisen läheisiin marketteihin. Mausteista ja erilaisista raaka-aineista syntyvät tuoksut kantautuvat kaduille ja sisällä marketeissa on lähes huumaannuttavaa tarkastella erilaisia purkkeja ja purnukoita. Siellä ne ovat sulassa sovussa hyllyllä Intian eksotiikka ja Italialaiset kuoritut tomaatit.

_MG_3858 _MG_3864

Olimme valinneet hyvän päivän nauttia päivällistä Karaikudissa, sillä vettä tuli hetkittäin saavista kaatamalla. Ateria oli sen verran maukas, että sen olisi suonut kestävän pidempäänkin, mutta lopulta sade helpotti ja työnnyimme vatsat pinkeinä takaisin Gerorgetownin kujille. Littele Indian väriloisto ja meteli ei hiipunut edes rankkasateessa ja kuuntelimme paikallisjytää särisevistä kajareista samalla kun pienen puodin katoksen alla vain hetkeä myöhemmin pidimme jälleen sadetta kuuron sattuessa ylle. Ei kehdattu olla ostamatta mitään, joten hankimme upean eksoottisen pinkin alkoholittoman kuoharin seuraavan illan ilotulitteita varten. Ei se sade täällä mitään haittaa, kun tulee kuuroina ja vesi itsessään on lämmintä. Sateet eivät myöskään kauan kestä, joten sen pienen hetken voi vaikka katoksen alla töllistellä ohikulkevia paikallisia ja muuta elämää, joka ei pysähdy vaikka vähän ripauttaisikin.

_MG_3868 _MG_3873

Seuraavana päivänä teimme retken Batu Ferringhin rannoille ja paluumatkalla bussista pois loikatessamme bongasimme Kapitan-ravintolan kyltin Gurney Towerin juurelta. Ravintolalla on tätä nykyä useampia pisteitä ja yksi niistä on ollut koko ajan parin sadan metrin päässä meistä! Tarjoilijatkin vaikuttivat ystävällisiltä, eikä meillä ei ollut suuremmin haluja lähteä etsimään uuden vuoden bileitä, joten olimme löydöksestä iloisia. Uuden vuoden dinneri nautittiin siis ”kotinurkilla” ja pienen aterian jälkeisen sulattelukävelyn jälkeen päädyimme katsomaan raketteja huoneemme ikkunasta. Ikkunasta käsin niitä saattoikin ihailla useammasta suunnasta ja komiat oli! Vain hetkeä myöhemmin kuorsattiin jo onnellisen autuaasti kohti uutta jännittävää vuotta.

7 Kommenttia

• Vastaa Heini 3.1.2014 at 07:30

Olipas tosiaan melkoista asiakaspalvelua tuossa ekassa ravintolassa… Onneksi vahinko korjaantui pian, toi ruokakuva saa totisesti veden kielelle! Ihanaa alkanutta vuotta ja reissun jatkoa sinne päin maailmaa!

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 4.1.2014 at 03:12

Joo ja sittemmin on löytynyt jo monta muuta hyvää mestaa missä käydä pupertamassa Intian herkkuja. Eilenkin löytyi uuden hotlan vierestä aivan todella mainio paikka 🙂

• Vastaa Anne 3.1.2014 at 07:58

Me käytiin kanssa tuossa Kapitan-raflassa Penangissa ollessamme. Mentiin alkuillasta ja muistaakseni ruoat oli ihan OK, taidettiin käydä toisenkin kerran.. Mutta muuten ei paikka mitenkään erityisellä tavalla jäänyt mieleen. Olipas ikävää kun saitte tollasta kohtelua, itellä olis varmaan palanut käämit saman tien jos tarjoilija olisi noin puhutellut 😡

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 4.1.2014 at 03:21

Joo mitään ihmeellistä ruokaa siellä ei varsinaisesti ole, mutta on auki 24h ja oltiin liikkeellä vasta kympin aikaan. Eikä yhden elämään kyllästyneen tarjoilijan takia kannata päiväänsä sen enempää pilata vaan siirtyä seuraavaan 🙂 Alkuillasta mekin muistaakseni siellä silloin taannoin se pari kertaa käytiin ja silloin sai vielä paikan. Onneksi on löydetty tuon jälkeen muuta muu paljon parempikin paikka, joten Kapitan saa pitää mössönsä 😀

• Vastaa Inka 3.1.2014 at 08:24

Huh miten kylymää kyytiä saitte! Onneksi lopulta saitte kuitenkin hyvää ruokaa, sehän siinä on tärkeintä. 🙂 Näyttää tosi mielenkiintoisilta nuo mestat missä tallaatte, ja ihana ettei vesisadekaan haittaa.

Ja siis nuo ruokamarketit, aivan parasta! Ens blogimiitti pidetäänkin sitten samalla kun kolutaan Helsingin etnokauppoja. 😀

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 4.1.2014 at 03:24

Eikä sitä sadetta ole onneksi tänä vuonna näkynyt kertaakaan (kop, kop), eli kastuttu on lähinnä uima-altaassa ja suihkussa 😀

Kannatan ehdottomasti etnokauppojen koluamista! Ja miittiä sunnuntaibrunssin puitteissa Sandrossa tai lauantai-lounaan merkeissä Hakiksen hallissa 🙂

• Vastaa Susanna89 8.1.2014 at 00:34

Tuo ruoka näyttää hyvältä!