Eurooppa Itävalta Slovenia

Vuokra-auto 29€ / pv
Majoitus Hotel Alp Penzion 105€ / yö puolihoidolla
Vignette Itävalta 10pv (minimi) 8,30€
Tietullit Itävallassa 2 kpl yhteensä 16,50€ (tunneleista johtuvat)
Vignette Slovenia 7pv (minimi) 15€
Bensa Itävallassa 1,579€/litra
Bensa Sloveniassa 1,493€/litra
1lita valkoviiniä Slovenialaisessa ruokakaupassa 2€
Pyykkisäkillinen hotellin palvelun kautta 15€

Ystäviemme luona vietetyn bonusyön jälkeen pakkasimme vihdoin perille saapuneet rinkat sympaattisen Skoda Citygo:n, eli Alpon, takaluukkuun ja starttasimme matkaan. Tavoitteenamme oli alun perin suunnata Salzburgista takaisin Saksan puolelle tarkistamaan Aatun kesämöksä, eli Eagels Nest. Suunnitelmanmuutos kosketti vain Itävallassa vietettyä yötä, sillä hulppealla paikalla sijaitseva kesämökki oli kutakuinkin matkan varrella kohti Sloveniaa. Kurvailimme autobaanaa pitkin välillä ruuhkaan seisahtuen ja myöhäistä lounasta nauttimaan. Perille pääsimme klo 16:05 vain kuulemaan, että päivän viimeinen bussi  perille asti oli jo lähtenyt. Deja Vú yhdeksän vuoden takaa, mutta ei auta. Ehkä ensi kerralla vaivaudumme googlettamaan aukioloajat ja olemaan perillä ajoissa. Nyt oli tyytyminen maisemakuviin ja muikisteluihin hieman matalammalla.

_MG_0118-2 _MG_0100-4 _MG_0124-1

Ennen Itävallan rajaa hankimme auton tuulilasiin sekä Itävallan, että Slovenian Vignette-tarrat, jotka ovat pakollisia mikäli mielit ajaa moottoriteillä. Matka jatkui hulppeiden Itävaltalaisten maisemien halki ja perille Slovenian puolelle Bledin majapaikkaamme saavuimme juuri parahiksi päivällisaikaan. Olemme majoittuneet tänne jo kertaalleen kolme vuotta sitten ja tiesimme puolihoidon olevan varsin hyvä investointi. Yleensä tykkäämme enemmänkin majoittua paikassa, jossa on oma keittiö ja pääsee tutustumaan paikallisten ruokakauppojen tarjontaan. Täällä kuitenkin päivät ovat sen verran aktiivisia, että on ihan mukavaa nauttia tarjoiltu maukas päivällinen, vaikka samassakin paikassa muutaman päivän ajan ja kellahtaa sen jatkoksi lepuuttamaan jäseniä omalle parvekkeelle valkoviinilasillisen äärelle.

_MG_0147-4 _MG_0655-1

Aktiivisuudesta puheen ollen, otimmekin heti ensimmäisenä päivänä itseltämme luulot pois ja kiipesimme ihastelemaan maisemia Bled-järvelle viereiselle 756m korkuiselle nyppylälle nimeltä Mala Osojnica. Nousu itsessään oli melko rankka todella jyrkän metsikön läpi, mutta paluumatkalla löysimme perille helppokulkuisemman kiertotienkin. Maisemat itsessään palkitsivat urakasta ja kuvat niistä puhukoon puolestaan.

_MG_0165-3_MG_0216-1

Lihakset jännittyneinä hyppäsimme seuraavana aamuna auton rattiin ja suuntasimme ihastelemaan paikallisia maisemia kumipyörien turvin. Päivällä palasimme kämpille viettämään pienimuotoista siestaa, kun kuumuus alkoi ottamaan tottumattomien kupolin päälle. Auringon pikkuhiljaa painuessa lähemmäksi horisonttia, otimme vielä kertaalleen auton keulan kohti läheisiä vuoria, joista saattoi ihastella viereisen Prisank-vuoren kylpemistä päivän viimeisissä auringon säteissä. Prisank  kohoaa peräti 2547 metriin ja sen huippua pääsee ihastelemaan naapurikukkulalta peräti 1600 metristä.

_MG_0251-4 _MG_0258-3 _MG_0290-1

Seuraavana päivänä päätettiin tavoitella koko Triglavin kierrosta, eli laiskasti huristelua koko vuoriston ympäri. Triglav on Slovenian (ja entisen Jugoslaviankin) korkein vuori, jonka huippu kohoaa peräti 2864 metriin saakka. Matkalle mahtui Bohjin-järvi, Soca-joki, Bovecin kylä (Slovenian aktiviteettimekka) ja toiveita monista muista yllätyksistä. Reitistämme varmaan 70% oli mutkaista vuoristonousua ja –laskua. Jos saisimme euron jokaisesta ajetusta mutkasta, niin olisi matkakassa varmasti jo näillä ajoilla kuitattu. Serpenttiiniset kapeat tiet ovat onneksi myös tae sympaattisista pikkuisista kylistä ja hulppeista maisemista. Matkan noin puolivälissä koukkasimme päätieltä joenrantaa kohti Trnovo ob Socin –nimisen kylän kohdalla. Pienen kävelyn päätteeksi meidät  palkittiin hienolla näyllä! Smaragdinvihreässä joessa sattui juuri melontaporukka samaiseen mutkaan ja saimme kuvauksen lomassa seurata heidän tyylinäytteitä pyöreiden selättämiseksi. Myöhemmin matkan varrelle sattui monta helppokulkuisempaakin joen ihastelulle varattua siltaa ja Alpo pysäytettiinkin Millan ihastuneiden kiljahteluiden voimalla tuon tuosta. Paljon jäi matkalla meiltä näkemättäkin ja ensi kerralla on varmaan parasta ottaa pari yötä ihan suosiolla näiltä Soca-joen nurkiltakin.

_MG_0362-9_MG_0489-2_MG_0369-8_MG_0418-6 _MG_0428-5 _MG_0447-3

8 Kommenttia

• Vastaa Lahja 5.8.2013 at 10:44

Mietin tässä katsellessani noita upeita kuvia, että miten ootte päätynyt tohon vesileimaukseen? Toki siis on ihmisiä, jotka luulee kaiken netissä julkaistun olevan vapaassa käytössä, mutta ite oon toistaiseksi lataillut vaan ilman mitään omistusmerkintöjä – tosin ei oo kuvatkaan samaa laatua, mutta kuitenkin. Mietinpä siis, että kuinka todennäkönen riski on niiden väärinkäyttöön, kun kuitenkin toi päälle laitettu teksti vie musta fiilistä kuvien kattelusta. Vai oonko mä ainoa, jota se haittaa, osaako muut suodattaa paremmin?

Ihanista maisemista saitte kyllä nauttia teiän reissulla!

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 5.8.2013 at 21:18

Kiitos Lahja kommentistasi ja siitä, että jaoit ajatuksesi vesileimasta. Vesileiman käyttö on itseasiassa ollut enemmänkin itsestäänselvyys, joten piti oikein miettiä mitä vastaisimme. Yhtenä syynä on varmasti mainitsemasi kuvien luvaton lainaaminen internetin ihmeellisessä maailmassa. Toisena syynä se, että vesileima oli käytössä jo ennen kuin edes blogimme olemassa. Meille on ollut aina tärkeää, että vältämme kaikin tavoin muiden ottamien kuvien lainaamista ja jos näinkin on tehty, niin on kunnia-asia mainita kenelle kreditit kuvasta kuuluvat. Valitettavasti harva tuntuu näin ajattalevan ja parisen vuotta takaperin seurasimme äimistyneenä keskustelua siitä miten vähän ihmiset tietävät mistään tekijänoikeuksista. Saati sitten, että kunnioittaisivat niitä. Palautteesi on kuitenkin ehdottoman arvokas ja tietysti mielellämme kuulemme, jos muitakin vesileima häiritsee? Ennen kaikkea tarkoituksena on kuitenkin välittää kauniita kuvia meille tärkeistä reissuista ja kokemuksista.

• Vastaa Amanda 5.8.2013 at 18:20

Ooh, mitä maisemia. Ihana Slovenia. 🙂 Pisteet alun budjettilistauksesta!

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 5.8.2013 at 21:24

Kiitos Amanda! Meitäkin kiinnostaa aina tietää mitä mikäkin maksaa, joten päätimme jatkaa muinoin pitkällä reissulla aloittamaamme kirjanpitoa excelin lisäksi blogin puolella 🙂 Aina parempi, jos siitä joku muukin vaikka jotain hyötyykin.

• Vastaa Annika 6.8.2013 at 01:54

Vau noita Slovenian maisemia! Itse kun olin siellä, liikuin junalla ja bussilla, joten ihan liian suuri osa mahtavista nähtävyyksistä jäin näkemättä. Eli ei kun takaisin 🙂

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 6.8.2013 at 18:37

Siksihän mekin sinne halusimme palata takaisin 😀 Ja paljon jäi vieläkin upeista maisemista näkemättä, eli takaisin on edelleenkin päästävä!

• Vastaa Satu VW 29.8.2013 at 13:13

Tuon melontakuvan olisi voinut jättää laittamatta, nyt tosiaan tuli ikävä jos ei jo aikaisemman (tai seuraavan, lueskelen näitä uusimmasta vanhimpaan järjestyksessä) 🙂 Ja siis Trnovohan on meidän kotikylä Sloveniassa… Seuraavalla kerralla kun suunnittelette reissua Sloveniaan niin sitten meidän kyllä pitää olla paikalla! 😉

• Vastaa Pingviinimatkalaiset 30.8.2013 at 17:30

Täysin samaa mieltä siitä, että ens kerralla meidän täytyy olla yhtäaikaa noilla nurkilla! Niin ihanan näköinen oli teidän kotikyläkin 🙂